פחד מבדיקת קולונסקופיה

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. פחד מבדיקת קולונסקופיה

מדוע אנו חוששים מקולונסקופיה? מפני כאב? אי נעימות אינטימית? סיבוכים? עדיין, פחד מבדיקת קולונסקופיה לא מצדיק הימנעות מבדיקה מצילת חיים.

עם העלייה בשכיחות סרטן המעי הגס ובהתקדמות הטכנולוגיה, גברה גם המודעות לביצוע בדיקת קולונסקופיה. רבים מבני 50 ומעלה, מגלים אחריות וניגשים לביצוע הבדיקה. עדיין, חלק מאיתנו נמנעים מלגשת ולהיבדק. פחד מבדיקת קולונסקופיה הוא לא חדש; לחשש הזה אין יסוד אמיתי.

מדוע אנו כל כך פוחדים מהמילה קולונסקופיה?

בדיקה אינטימית

אנו כבר יודעים כי מדובר בבדיקה פולשנית הכוללת החדרת צינור דק שבראשו מצלמה זעירה, שנועדה לאבחן ממצאים במעי. אנו כמובן יודעים כי הצינור מוחדר דרך פי הטבעת. באופן טבעי, קיימת מבוכה.

חלק מן החוששים אף מדווחים על תחושת השפלה, מעצם תהליך החדרת גורם זר חיצוני למקום אינטימי בגופם. מכאן, הדרך לתירוצים ולהתחמקות מן הבדיקה החשובה היא קצרה.

חשש מכאב

חוסר ההתמצאות במהות הבדיקה, גורם לחלק מאיתנו לחשוב כי מדובר בבדיקה מכאיבה. רק עצם המחשבה של החדרת צינור עם מצלמה לגופנו דרך מקום רגיש, גורמת לרתיעה מכאב.

באופן כללי, הרתיעה מכאב מכריעה וגורמת לנו להימנע מדברים הקשורים בכאב. למרות שלא כך פני הדברים בפועל, האסוציאציה הראשונית מונעת מאיתנו לחקור ולגלות, כפי שנבין בהמשך, כי הבדיקה עצמה אינה מכאיבה.

חשש מסיבוכים

אכן הבדיקה היא פולשנית, ובהיותה כזו, יש בה סיכונים מובנים. לא פעם אנו “נתפסים” על סיפור של אדם קרוב לנו ש”הסתבך” כתוצאה מקולונסקופיה. מבלי לדעת מה בדיוק קרה שם, אנו מפתחים גישה שלילית לבדיקה.

תפיסה מוטעית של גיל הבדיקה

רובנו שמענו כי צריך לבצע את הבדיקה החל מגיל 50. יחד עם זאת, יש לזכור כי במטופלים עם היסטוריה משפחתית של סרטן מעי גס, ואף גידולים מסוימים אחרים, יש להקדים ולבצע את הבדיקה גם לפני גיל 50; זאת בהתאם לשיקול הדעת של גסטרואנטרולוג מומחה.

בוודאי שהדבר תקף אם קיים סימפטום כמו: כאב בטן חדש, חוסר דם, צואה דמית או ירידה במשקל. קולונסקופיה תידרש ללא קשר לגיל.

טעות נפוצה אחרת נשמעת לעתים בצורה של “אני מבוגר מדי… כבר לא עושים קולונסקופיה בגילי”. כך חושבים בני 70 ו-80 פלוס. האמת היא שאפשר וצריך לבצע קולונסקופיה בכל גיל. עם העלייה בתוחלת החיים, גם בגיל 80 נרצה בוודאי לא לחלות בסרטן המעי הגס כעבור מספר שנים.

גם אם חלילה נגלה סרטן בגיל מבוגר, המטופל יעבור ניתוח כמו בכל גיל אחר, לרוב בהצלחה וללא סיבוכים.

תשובות לפחדים

עוד לפני התייחסות לכל חשש או פחד, ישנה שורה תחתונה שלא ניתנת לערעור: בדיקת קולונסקופיה מצילה חיים! היא מגלה סרטן בשלב מוקדם, כזה שעוד לא הספיק לגרום לתסמינים, ומבטיחה ברוב המקרים טיפול יעיל וריפוי.

יתרה מכך, הבדיקה לא רק מגלה סרטן גס, אלא ממש מונעת אותו!

הבדיקה מאפשרת אבחון מוקדם והסרה של פוליפים; אלו גידולים שפירים זעירים במעי הגס העלולים להתפתח לסרטן במרוצת השנים. לכן חשוב לבצע את הבדיקה מגיל 50, ובחלק מן המקרים אף מוקדם יותר, גם אם לא חשים סימפטום כלשהו. 

לעצם החששות, התהליך כולו כרוך באי-נעימות אך לא בכאב. הדבר רלוונטי לתהליך ההכנה שלפני הבדיקה, הכולל ריקון של המעיים באמצעות חומר משלשל הניתן לנו. לא נעים, אך בהחלט לא כואב.

הבדיקה מתחילה רק לאחר שהמטופל קיבל תרופה מטשטשת לווריד ונרדם. היא אורכת כ-15 עד 30 דקות.

המטופל לא מרגיש דבר ולא זוכר מאומה. הוא מתעורר בחדר ההתאוששות, כאשר הבדיקה מאחוריו.

לעניין המבוכה. ישנה כאן אי- נעימות, נכון. עדיין ביצענו בחיינו מספר בדיקות שבהן חשיפת חלקים מוצנעים בגופנו הייתה הכרחית לאבחון וטיפול בבעיות בגופנו. הרופא או הרופאה המבצעים את הבדיקה, עושים זאת במקצועיות על תקן יומיומי ומסייעים לנו עוד לפני הבדיקה בלדבר על זה. שיחה כזו עוזרת להפיג חששות ונותנת למטופל להבין שיש מי שמבין אותו.

פחד מבדיקת קולונסקופיה? ראינו שאין סיבה לכך.

נסכם. ההבנה כי זו הבריאות שלנו היא מעל לכל. היא חייבת לגרום לנו להבין, על כל ההססנות והחשש, כי זו בדיקה מצילה חיים.

זה בידיים שלנו.

תפריט