ניטור חומציות בוושט על ידי קסולת בראבו (BRAVO)

2. ניטור חומציות בוושט על ידי קסולת בראבו (BRAVO)

החזר קיבתי ושטי (רפלוקס) הינו מחלה שכיחה מאוד,  הנובעת מעלית תוכן קיבה חומצי לוושט. במצב זה “שסתום” בין הוושט לקיבה שאמור להיות סגור רוב הזמן, אינו מתפקד באופן תקין,  ונשאר פתוח. הסיבה למחלה איננה ידועה, אך ישנם גורמי סיכון רבים להופעתה: עודף משקל, עישון, אלכוהול, צריכה מופרזת של קפאין, ניתוחי קיבה קודמים, ועוד.

הסימפטום האופייני של המחלה הינו צרבת. רוב החולים עם צרבת יגיבו לטיפול תרופתי  פשוט על ידי תרופות שונות שמדכאות את הפרשת החומצה בקיבה. במקרים כאלה האבחנה ברורה ואין צורך לבצע ניטור של חומצה בוושט.

חולים עם תסמינים אחרים, שאינם בהכרח נובעים מרפלוקס (שיעול, צרידות, כאב בחזה)   או חולים עם צרבת שלא מגיבה לתרופות מדכאות חומצה זקוקים לניטור חומצה בוושט על מנת להבין מה הגורם לסימטומים או למה הם אינם מגיבים לטיפול. ניטור חומציות בוושט נחוץ גם חולים שבוחרים לפנות לטיפול ניתוחי ל”חיזוק” השסתום

בדיקה “מסורתית” של ניתור חומצה בוושט מחייבת הכנסת קטטר (צינור פלסטיק דק) לוושט דרך האף. הצינור נשאר בוושט למשך 24 שעות  ורושם חומציות.  נוכחות הצינור באף אינה נוחה לחולה, וחלק  מהמטופלים אינה מסוגלים לעמוד בבדיקה עקב אי נוחות.

קפסולת בראבו (BRAVO) הינה מכשיר זעיר שמוצמד לדופן הוושט במהלך גסטרוסקופיה.  הקפסולה נשארת בוושט למשך 48  שעות לפחות, ומודדת חומציות. הקפסולה משדרת את הנתונים למקליט, שהנבדק/ת נושא/ת על חגורה.  מאחר ואין  שום צינור באף, הבדיקה   הרבה יותר נוחה למטופל/ת , וגם משקפת את המצב בוושט לאורך זמן רב יותר, ולכן תוצאותיה הן מדויקות יותר.

הקפסולה נושרת מעצמה תוך מספר ימים ויוצאת בצואה. הנתונים שהועברו למקליט,  מעובדים על ידי תכנה ייעודית ונבדקים על ידי רופא/ה.

על סמך התוצאות ניתן לקבוע בוודאות האם קיימת מחלת רפלוקס, וגם לבחור את הטיפול הנכון ביותר עבור כל מטופל.

ד”ר ברקאי מבצעת את הבדיקה במכון “גסטרומד”, בהסדר עם כל חברות הביטוח. https://www.gastromed.co.il/