ניקוי מעיים לפני קולונוסקופיה

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. ניקוי מעיים לפני קולונוסקופיה

בדיקת קולונוסקופיה מיטבית מחייבת כידוע ניקוי מוחלט של המעי הגס מתכולתו. ניקוי מעיים לפני בדיקת קולונוסקופיה מבטיח ניקוי מעי ותוצאות חד משמעיות.   

הגברת המודעות לבריאותנו עלתה בשנים האחרונות בצורה משמעותית. המודעות הזו הביאה לתמורות משמעותיות בגילוי האחריות האישית של כל אחד ואחת מאיתנו לביצוע בזמן של בדיקות רפואיות תקופתיות. אחת הבדיקות החשובות שבהן, היא בדיקת הקולונוסקופיה – סריקת המעי הגס והדק, לשם גילוי ממצאים מחשידים בהם.  על מנת שבדיקת הקולונוסקופיה תהיה אופטימלית, ובכדי שהתוצאות יהיו חד- משמעיות ויספקו תמונה ברורה ביותר עבור הגסטרואנטרולוג, על המעי הגס להיות מרוקן לחלוטין משרידי מזון. ניקוי מעיים לפני קולונסקופיה יבטיח  איתור ואבחון ממצאים מחשידים ברזולוציה גבוהה וללא הטלת ספק בתוצאה.

ניקוי מיטבי של המעיים לפני בדיקת קולונוסקופיה – אפשרי בכמה דרכים, כאשר השורה התחתונה עדיין תהיה זהה: מעי נקי, שיאפשר למצלמה הזעירה שתבצע את הסריקה באזור – מיפוי ואבחון נרחבים וברורים. כמובן שבכל הקשור להכנות הבדיקה, יש להתייעץ עם הגסטרואנטרולוג במידה והנבדק צורך תרופות באופן זמני או קבוע, על צורת השימוש והפסקת השימוש לפני הבדיקה. כעת נבחן את הדרכים לריקון המעיים ויתרונותיהן.

ניקוי מעיים לפני קולונוסקופיה – חומר משלשל ודיאטה מוקדפת

שילוב זה יבטיח שאין כניסת מזון למעי ויזרז את יציאת שרידי המזון הקיימים בגוף עד לזמן ביצוע הבדיקה. הדיאטה עצמה היא די קפדנית וכוללת סדרת הגבלות. הן יחלו על הנבדק בפרק הזמן של 72 שעות לפני הבדיקה. בשלב זה, תיאסר עליו אכילת ושתיית פירות ומיצי פירות. כן תימנע אכילת קטניות וסיבים עם דגנים המבוססים על לחם שחור ולחם מחיטה מלאה.

48 שעות לפני ביצוע הבדיקה – יתחיל הנבדק בצריכה של כדור המזרז את ריקון המעי, בטרם ישתה את החומר המשלשל. יש לחזור על פעולה זו בסמוך למועד הבדיקה. בין לבין, יימנע הנבדק מאכילת מזון מוצק, חלב ומוצריו. בפרק הזמן של 24 שעות לפני הבדיקה, ישתה הנבדק נוזלים צלולים בלבד, לרבות תה, מרק צח וכמובן מים.

פיקוסלקס

בדיקת קולונוסקופיה באמצעות שימוש בתמיסה. הפיקוסלקס היא תרופה המגבירה את השלשול, ומאידך את ריקון המעיים בצורה מהירה. הפיקוסלקס נצרכת בשתי שקיות שאותן יש לערבב במים ולשתות את תכולתן עד תום, על פי זמנים קבועים ומוגדרים מראש שיתווה הגסטרואנטרולוג.

האפקטיביות שלה בריקון המעי היא מיטבית, אך יחד עם זאת קיימות תופעות לוואי מתמיסה זו. מתופעות לוואי אלו ניתן להימנע באמצעות שתייה מרובה של כ-10 כוסות של 330 מ”ל נוזל צלול, לאחר שתיית כל שקית פיקוסלקס בודדת.

מוביפרפ

בדומה לפיקוסלקס, מדובר גם כאן בשתי שקיות תמיסה להגברת היציאה המעית. התמיסות יעורבבו במים והמטופל ישתה אותן על פי זמני שתייה קבועים מראש. כמו במקרה תמיסת הפיקוסלקס, יש לצרוך נוזלים צלולים של כ-3 כוסות שתייה למניעת תופעות לוואי אפשריות.

מרוקן

די זהה לפיקוסלקס ולמוביפרפ. זו תמיסה המגבירה את הצורך בשלשול. היא מעורבבת במים ונצרכת בשתי שקיות על פי זמנים קבועים מראש.

ומה עדיף? כדור או תמיסה?

כידוע, אנו לא רופאים. סוג החומר המשלשל, כדור או תמיסה, יינתן על ידי הגסטרואנטרולוג. הוא יידע איזה חומר משלשל רלוונטי עבורנו. ריקון המעיים מתבצע במספר דרכים ועם מטרה אחת ברורה: הבטחה שבדיקת הקולונוסקופיה תהא ברורה, על מנת שנדע את המצב לאשורו.

השורה התחתונה. בדיקת קולונוסקופיה חשובה מאין כמותה. כבר הוכח מעל לכל ספק כי היא מצילה חיים.

הגעתם לגיל 50? האחריות שלכם היא ללכת ולהיבדק. זו האחריות שלכם. האחריות של כולנו.

זקוקים למידע נוסף? אני כאן בכל שאלה.

תפריט