כריתת פוליפ מורכבת במעי

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. כריתת פוליפ מורכבת במעי

כריתת פוליפ מורכבת במעי הגס היא הפעולה הנדרשת במהלך קולונוסקופיה למניעת הפיכת הפוליפ לסרטני. יש מה לדעת.

סרטן המעי הגס הוא אחד הסרטנים השכיחים ביותר. הסיכוי לחלות בו לאורך החיים עומד על כ-5 אחוזים. בשנים האחרונות, אנו עדים לעלייה בהימצאות סרטן המעי הגס באנשים צעירים: כ- 20% ממקרי סרטן המעי הגס מאובחנים כיום באנשים מתחת לגיל 50. למזלנו, סרטן  המעי הגס לא צומח ישירות  מרירית תקינה של המעי הגס. קודם לו גידול שפיר – פוליפ. כריתת פוליפ מורכבת במעי הגס היא הפעולה שתמנע מהפוליפ בתחילת דרכו להפוך לסרטני.

כריתת פוליפ במעי – שכיחות וסוגים

פוליפים במעי הגס ניתנים לזיהוי, כבר כאשר הם קטנים מאוד ובגודל מילימטרים ספורים בלבד. בשלב זה, הם אינם גורמים עדיין לתסמינים. פוליפ במעי הגס הינו ממצא שכיח ביותר: בכ-10-20 אחוזים מהמקרים,  יימצא בקרב אנשים בני 50 לפחות פוליפ אחד. שכיחות הפוליפים הולכת וגדלה עם הגיל; המשמעות  היא שהמטרה החשובה ביותר של קולונוסקופיה, בנוסף לאבחון מוקדם של סרטן מעי גס, היא זיהוי פוליפים והסרתם.

כריתת פוליפים קטנים הינה פעולה שכיחה ומתבצעת באופן יומיומי ע”י רוב הגסטרואנטרולוגים.  הסיכוי לסיבוכים (דימום או נקב) בהסרת פוליפים קטנים הוא נמוך מאוד.  הפעולה מאריכה רק במקצת את זמן ביצוע הקולונוסקופיה. לעתים נדירות יותר, בכ- 5-10% מן האנשים שמעל לגיל 50, מתגלים במהלך קולונוסקופיה פוליפים, שהסרתם עשויה להיות קשה יותר. מדובר בפוליפים גדולים יותר, אבל לא רק. פוליפים שטוחים, ללא גבעול, הנמצאים במיקום בעייתי במעי הגס,  עלולים להיות קשים יותר לכריתה. במקרים האלו, הסיכוי להסרה מלאה של הפוליפ הולך וקטן, והסיכון לסיבוכים הולך וגדל.

הסרת פוליפים מורכבים

הסרה של פוליפים מורכבים – דורשת צוות מיומן בעל ניסיון רב בכך. כיוון שהסרת פוליפ מורכבת מחייבת הכשרה מיוחדת של המבצע אותה,  חלק ניכר מהגסטרואנטרולוגים יעדיף שלא לבצע את הפעולה בעצמו.  במקום זאת,  יופנה המטופל לרופא גסטרואנטרולוג בעל ניסיון וכישורים הנדרשים. בידיים  מיומנות, ניתן יהיה להסיר ברוב המקרים בעזרת קולונוסקופיה – גם פוליפים מורכבים. כך ייפטר המטופל מניתוח כריתת  קטע מן המעי.

ברור לחלוטין, שגם אחרי כריתה מוצלחת של פוליפ מורכב, יהיה צורך במעקב קולונוסקופי לעתים תכופות יותר. זאת על מנת לוודא שהפוליפ לא חוזר וכי לא צומחים פוליפים חדשים. תדירות הקולונוסקופיה תיקבע על ידי הגסטרואנטרולוג שביצע את הכריתה על סמך מאפיינים רבים של הפוליפ, כולל תוצאות הביופסיה – אליה כל פוליפ כזה נשלח.

אחריות אישית

בהקשר זה, חשוב תמיד לזכור: אבחון מוקדם להסרה של פוליפים בבדיקת קולונוסקופיה תקופתית – הינה הפעולה החשובה ביותר במניעת סרטן המעי הגס. האחריות של כולנו הייתה ונשארה: לא להזניח אף סימפטום;  כאב בטן חדש, צואה דמית, שינוי בהרגלים המעיים וכד’ מחייבים ערנות. יש לגשת לבדיקת קולונוסקופיה בגיל 45-50,  גם כאשר אין תסמין מוקדם.

חשוב להתייעץ וליצור קשר עם גסטרואנטרולוג ולקבל מידע תקופתי על בדיקה כזו. בדיקה אחת עשויה להציל חיים. זה בידינו.

*הכותבת היא מומחית לגסטרואנטרולוגיה ואנדוסקופיה מתקדמת.

תפריט