הסרת פוליפ במעי הגס

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. הסרת פוליפ במעי הגס

האם הסרת פוליפ במעי הגס היא הכרחית? מתי יש לבצע אותה ומה זה דורש מאיתנו?

במאמר הדן בנושא סרטן המעי הגס, הוזכרו שכיחותו והצורך לבצע בדיקה קולונסקופית החל מגיל 50. בחלק מן המקרים, במיוחד כשמדובר על רקע משפחתי בעייתי, רצוי לעשות זאת עוד לפני כן. סרטן זה הוא אחד הקטלניים ביותר, ולכן יש חשיבות מכרעת לאיתור מוקדם שלו. בדיקת קולונסקופיה המתבצעת מבעוד מועד, תאפשר את הסרת האיום, תרתי משמע; גילוי והסרת הפוליפ במעי הגס שממנו מתפתח הגידול.

שילוב היותו סרטן קטלני, לצד העובדה שניתן לטפל בו מבעוד מועד ולהציל חיים – מגדיל את האחריות שלנו לבצע בזמן את הבדיקה. גם אם אנו חשים בטוב, חשוב שנזכור כי לסרטן המעי הגס אין אזהרות חריגות. לא בכדי הוא מכונה כסוג של “רוצח שקט”. הסרת הפוליפ מתבצעת לרוב במהירות יחסית ומספקת שקט יחסי עד לביקורת הבאה, לכן חשוב הדבר שלא להזניח נושא זה.

כיצד מתבצעת הסרת הפוליפ שבמעי?

מידע נוסף וחשוב על ההכנה לבדיקה, חלוקה לסוגי פוליפ וחשיבות ההסרה – זמין לרשותכם. עדיין, יש צורך בהסבר על תהליך ההסרה עצמה; אחרי הכל, חשוב לא רק להסיר את הפוליפ, אלא גם את החששות הטבעיים שלנו מההליך. כפי שמיד נראה, אין כל סיבה לחשש שכזה.

כחלק מהקולונסקופיה, הן הבדיקה והן הסרת הפוליפ, אם נידרש לכך, נעשות תוך מתן חומר מטשטש לווריד לפני הבדיקה; לא נרגיש בכאב במהלך ההליך, ו/או בהסרת הפוליפ. אם מתגלה פוליפ, הגסטרואנטרולוג המטפל בנו לא לוקח כידוע סיכון ומסיר אותו בכל מקרה.

כיצד זה נעשה?

הליך הסרת הפוליפ שבמעי הגס, פוליפקטומיה, כולל שתי שיטות הסרה:

האחת נועדה לפוליפים קטנים במיוחד. כיוון שהפוליפ קטן, אין כורתים אותו אלא מסירים אותו בעזרת פעולת צריבה של פולס חשמלי.

שיטת הסרת הפוליפים הנוספת נודעת לפוליפים בגודל סטנדרטי, וכאן כבר נדרשת הסרה באמצעות כריתתם. מעין לולאה המוצבת בראש הסיב המוחדר, תתהדק ותסגור על הפוליפ עד שתכרות אותו ממקומו.

ומה לאחר ההסרה?

במכון הגסטרו שבו מתבצעת הבדיקה הקולונסקופית והסרת הפוליפ, יעדכנו אותנו בהמשך התהליך. הביופסיה תאושש או תשלול את מהות הפוליפ, כלומר, נקבל תשובה לשאלה: האם הפוליפ ממאיר?

כשתהיינה תוצאות, יסביר לנו הגסטרואנטרולוג כיצד לנהוג בהמשך. תוך תשומת לב לרקע המשפחתי שלנו בנושא, הוא יסביר לנו על הבדיקה הבאה; מתי ובאיזו תדירות היא תתקיים, כמו גם שימת דגש על האחריות שלנו בדיווח על תופעות חריגות שבין הבדיקות. המטרה הייתה ונשארה אחת: תשומת לב, אחריות והגעה בזמן לבדיקה קולונסקופית יבטיחו שמירה ומניעה מפני תחלואה קשה במעי הגס.

אינפורמציה חשובה נוספת על הליך הסרת פוליפ במעי הגס בפרט והליך קולונסקופיה בכלל – עומדת לרשותכם בכל עת. ד”ר אולגה ברקאי תשמח לסייע בכל שאלה שעל הפרק.

רוצים לדעת עוד על סרטן המעי הגס מפי ד”ר ברקאי?

לחצו כאן.

 

 

 

תפריט