כאבים בגלל אנדוסקופיה?

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. כאבים בגלל אנדוסקופיה?

בדיקת אנדוסקופיה מצילה חיים – אך עד כמה מוצדק החשש ממנה? האם ישנם כאבים בגלל אנדוסקופיה? כפי שנראה, זו לא בדיקה שצריך לוותר עליה בשל חשש מכאב או אי נוחות.

חלק מן האנשים העתידים לעבור בדיקת אנדוסקופיה חוששים מלבצע אותה. למרות ההבנה כי מדובר בבדיקה חשובה העשויה להציל חיים, אנשים נרתעים רק לשמע המילה אנדוסקופיה. יותר נכון לומר: החשש מפני כאבים בגלל אנדוסקופיה.

לחשש הזה אין יסוד מכמה סיבות:

ראשית, הבדיקה עצמה –אינה כואבת כלל וכלל.  הסיבה לכך היא שלפני ובמהלך הבדיקה ניתנות תרופות אלחוש והרגעה (טשטוש) לווריד דרך צינורית פלסטית ייעודית -עירוי שאחות או רופא מכניסים לפני הפעולה. הדקירה בזמן הכנסת עירוי – היא הכאב היחיד והרגעי שתרגישו. התרופות שנמצאות בשימוש כיום, גורמות למטופל להירדם מהר ולישון היטב במהלך הבדיקה. הוא לא ירגיש דבר ויתעורר במהירות לאחר סיום הפעולה.

טשטוש בבדיקה

חלק מהאנשים חוששים דווקא מהטשטוש עצמו. האם הטשטוש מסוכן? האם  הוא עלול לגרום לבעיית נשימה במהלך הבדיקה? לתופעות לוואי ארוכות טווח? בפועל, במהלך הטשטוש, האדם ממשיך לנשום באופן סדיר ואינו נמצא בסכנת חנק. הנשימות והדופק שלו מנוטרים במהלך הבדיקה על ידי מכשירים רגישים ביותר המאפשרים בטיחות מרבית. כאמור, לאחר זמן התאוששות מהיר יחסית, הנבדק ישוחרר לביתו. אין לטשטוש אפקט שלילי כלשהו גם לטווח ארוך, אפילו אם אדם עובר בדיקות אנדוסקופיות חוזרות תוך זמן קצר.

פחד פסיכולוגי

יש החוששים דווקא מההיבט הפסיכולוגי של הבדיקה: הפחד מחוסר שליטה, מבוכה וכד’.  כאן הרבה תלוי בצוות – רופא ואחות שמבצעים את הבדיקה. שיחה קצרה עם המטופל לפני הפעולה, התייחסות לחששות, הקפדה על כיסוי גוף נאות- אלה דברים פשוטים, אך חשובים מאוד, שצוות רפואי מקצועי ואכפתי יידע לעשות.

אחריות אישית

ולבסוף: הסיבה העיקרית והחשובה מכולן ל”אין סיבה לחשוש” הייתה ונשארה האחריות שלנו לבריאותנו. גם אם בדיקת אנדוסקופיה הייתה כרוכה בכאב, וכאמור היא לא! – הבדיקה של דרכי העיכול שלנו עשויה להציל חיים על ידי אבחון וטיפול מוקדם. בהקשר זה, חשוב לזכור: בדיקה אנדוסקופית מבוצעת לעתים קרובות בעקבות תלונות של הנבדק על כאב בטן, כך שהבדיקה היא לא מקור לכאב, אלא שלב הכרחי בבירור הסיבות לכאב.

גיליתם תסמינים מחשידים? עברתם את גיל 45? לכו להיבדק. זו האחריות שלנו, של כולנו.

רוצים לדעת עוד על מהלך הבדיקה, חשיבותה, פרטים נוספים על אודות הבטיחות שלה?

ד”ר אולגה ברקאי תשמח לענות לכל שאלה שלכם.

תפריט