בדיקת אנדוסקופיה – מה צריך לדעת?

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. בדיקת אנדוסקופיה – מה צריך לדעת?

כשמדובר על אבחון בעיות ומחלות בוושט, בדרכי העיכול והלבלב – בדיקת אנדוסקופיה היא כלי מרכזי לכך.

האנדוסקופיה – שקיפות, או הסתכלות פנימית בתרגום לעברית, אכן נועדה לתת לרופא שיקוף תמונת מערכות פנימיות בגוף האדם.  אבחון אנדוסקופי מתייחס לאנדוסקופיה של דרכי העיכול. המשמעות היא החדרת צינור דק – אנדוסקופ – שבראשו מצלמה, אל מערכת העיכול של האדם, על מנת לזהות ולאבחן בעיות שונות. לעתים, קיים בלבול אצל אנשים החושבים כי גסטרוסקופיה היא בדיקה שונה לעומת בדיקת אנדוסקופיה; בפועל, מדובר בבדיקה זהה. האנדוסקופיה נועדה לצלם, לזהות, לאבחן ואף לטפל בבעיות ספציפיות במערכת העיכול.

כיצד בפועל זה מתבצע?

מדובר בבדיקה המתבצעת בהרדמה מקומית. האדם המטופל אינו מרגיש דבר. בדיקה אנדוסקופית מבוצעת כשהאדם שוכב על צידו השמאלי. מכשיר האנדוסקופ מוחדר מפיו של האדם – במקרה של גסטרוסקופיה, או דרך פי הטבעת במקרה של קולונסקופיה. בדיקת אולטרסאונד אונדוסקופי היא בדיקה המשלבת הסתכלות פנימה בעזרת וידאו וגלי קול. הבדיקה נועדה למקרים מיוחדים; אבחון מחלות לבלב ודרכי מרה הן דוגמאות לכך.

שימוש בתרופות טשטוש מודרניות מוביל להתאוששות קצרה בדרך כלל, כשעה בערך. היא איננה משאירה תופעות לוואי. המטופל יכול לחזור לפעילות רגילה במהרה.

בנוסף, יהיה עליו לצום במשך השעה שלאחר הבדיקה.

לאילו בעיות רלוונטית בדיקת אנדוסקופיה?

מטרת הבדיקה היא לזהות מהן הבעיות הגורמות לתופעות מסוימות אצל אדם. זה יכול להתחיל מתופעות שכיחות שכבר חווינו כולנו בחיינו, כמו: כאבים באזור החזה, כאבי בטן חזקים, בחילות, הקאות ושלשול; ישנם סימפטומים מדאיגים אף יותר – חוסר דם (אנמיה), דימום מפי הטבעת, ירידה במשקל, צהבת ועוד, אשר דורשים אבחון אנדוסקופי מהיר.

תוספת חשובה ביותר של בדיקה אנדוסקופית הינה גילוי מוקדם של סרטנים במערכת העיכול. למשל, מומלץ לעבור אנדוסקופיה למניעת סרטן המעי הגס לכל אדם, כשבמשפחות עם סיכון מוגבר לסרטן – גם בגיל מוקדם יותר. בדיקת קולונסקופיה היא דוגמה טובה לכך.

תוכלו תמיד למצוא עוד על איכויות ומהות הבדיקה  אולטרסאונד  אנדוסקופי

רוצים לדעת עוד על בדיקת אנדוסקופיה? מרגישים שאתם זקוקים למידע נוסף בנושא?

צרו קשר בהקדם עם ד”ר אולגה ברקאי לפרטים נוספים.

ולסיכום, אל תזלזלו: הגעתם לגיל 50? אתם מרגישים סימפטומים שלא חוויתם בעבר? קחו אחריות וזמנו בדיקת גסטרוסקופיה בהקדם.

הבריאות בידיים שלנו. של כולנו.

תפריט