אכילת אורז לפני קולונוסקופיה

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. אכילת אורז לפני קולונוסקופיה

לפני בדיקת קולונוסקופיה, אנו מחויבים לתפריט מזון ספציפי. האם אכילת אורז לפני קולונוסקופיה מותרת או אסורה?

במאמרים קודמים, עסקנו ופירטנו את הגורמים הרלוונטיים לקיומה של בדיקת קולונוסקופיה מיטבית. אנו כבר יודעים כי מהות הבדיקה היא ריקון טוטאלי של המעי, אשר יאפשר לגסטרואנטרולוג לבצע בדיקה לגילוי ממצאים חולניים. בדיקה כזו, תספק אבחון ותוצאות ברורות וחד- משמעיות. אנו גם יודעים, כי ריקון המעי מותנה בהכנה אופטימלית לקראת בדיקת קולונוסקופיה, שתכלול, בין היתר: צום, כדור ותמיסות משלשלות לסוגיהם וכן היצמדות לתפריט מוקפד של מה מומלץ ומה לא מומלץ לצרוך בפרק הזמן של 72 השעות שלפני הבדיקה. אם כך, היכן בתמונה זו נכללת צריכת אורז לפני קולונוסקופיה?

מידע כללי מקדים

המידע שאנו מקבלים הוא מונחה ומפורט. לעתים, המידע המופיע מתייחס רק באופן כללי אל מושגים, כמו: ‘אבות מזון’ ואל ‘מוצקים’ ו-‘נוזלים’, כך שאנו לא תמיד מבינים במה בדיוק מדובר. כמובן שברוב המקרים, מציין הרופא בדיוק אילו סוגי מאכל ושתייה יש לצרוך ומאילו להימנע, אך ברור שלא כל סוגי האוכל והשתייה מאוזכרים. ישנם רבים כאלה בעולמנו…

לגבי חלק מהם, אנו שואלים מיוזמתנו את הרופא, וזאת כיוון שאנו צורכים אותם בתפריט היומי שלנו, אך מה קורה אם שכחנו לשאול לגבי פרט מסוים – שדווקא אותו חשקה נפשנו לצרוך בפרק הזמן הסמוך לבדיקה הקולונוסקופית?

חלק לא מבוטל מן הפונים – מתייחס אל סוג מזון ספציפי: האורז. האורז הוא חלק חשוב בתפריט התזונתי, כך שמדובר בהחלט במוצר צריכה שכיח. זה בדיוק הזמן לשאול ולוודא: אורז לפני בדיקת קולונוסקופיה – כן או לא?

צריכת אורז לפני בדיקה קולונוסקופיה

בחלק מן המקרים שצוינו כ-לא ברורים מבחינת מותר ואסור – מככב האורז. הסיבה לכך היא שכתוצר ממשפחת הדגנים, סוגי אורז מסוימים מותרים לצריכה וחלקם אסורים בפרק הזמן שלפני הבדיקה.

בנוסף, וכפי שנראה, גם סוג האורז המותר באכילה – אינו מומלץ לצריכה באופן שווה בכל אחד מ-3 הימים הקודמים לבדיקה הקולונוסקופיה. זמן טוב לעשות סדר בדברים.

כאמור, החל מ-72 שעות לפני הבדיקה, אנו נכנס למשטר דיאטני ותרופתי מוקפד ומתוזמן. צריכת האורז במהלכו, מתחלקת כך:

72 שעות לפני הבדיקה:

אסורה צריכת דגנים ואורז מלא

מותרת צריכת אורז לבן בלבד. ככלל, באותו נושא: מוצרים נוספים הנשענים על קמח לבן, דוגמת פסטה וביסקוויטים- מותרים אף הם לצריכה לפני הבדיקה.

48 שעות לפני הבדיקה:

באותה מתכונת זהה לקודמתה.

24 שעות לפני הבדיקה:

בארוחת בוקר מוקדמת, ניתן עדיין לצרוך אורז לבן מלא, אך הכמות תהא מועטה בהשוואה לזו שנצרכה ביום ה-3 וה-2 שלפני הבדיקה. לאחר ארוחת הבוקר, יש להפסיק לצרוך את האורז, ובכלל, כל סוג אוכל מוצק שהוא. ביום זה, יינתן דגש על נוזלים  צלולים מסוג מרק צח, מיץ פירות מסונן, תה ללא חלב ומים. כחלק מאותם נוזלים תיצרך התמיסה שהותאמה למטפל. לסיכום, יום זה מלבד ארוחת הבוקר, לא יכלול תזונה מוצקה, לרבות אורז.

כמובן שמתכונת הצריכה שביום לפני הבדיקה – תקפה ליום הבדיקה באשר להימנעות ממזון מוצק.

מתי אם כך, אפשר לשוב ולאכול אורז?

12 שעות לאחר סיום הבדיקה. בשעות הראשונות שלאחר הבדיקה, מותר לאכול אוכל בעל מרקם רך יותר.   

זקוקים למידע נוסף על סוגי מזון ושתייה מומלצים ולא מומלצים לצריכה לפני בדיקת קולונוסקופיה? אל תהססו.

אני כאן לרשותכם בכל שאלה.

צרו קשר כבר עכשיו.

 

 

 

 

 

תפריט