האם כדור לקסעדין בטוח לשימוש?

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. האם כדור לקסעדין בטוח לשימוש?

במאמר שסקר את נושא ריקון המעי לפני ביצוע בדיקת קולונוסקופיה, הרחבנו אודות התפקיד החשוב שממלא כדור לקסעדין  (LAXADIN) בהליך. לצד תמיסות משלשלות, כדור זה יסייע להשלמת פעולת ניקוי המעי. בעזרתו, יהיה המעי ריק משיירי מזון בזמן קולונוסקופיה, ובעל "חזות נקייה" שתבטיח סריקת מעי מדויקת והסרת פוליפים (נגעים טרום סרטניים) במידת הצורך. השאלה היא: האם כדור לקסעדין בטוח לשימוש?

רכיבי ורמת בטיחות כדור הלקסעדין

הכדור מבוסס על חומר פעיל בשם BISACODYL. במקורו, הוא נועד להקל על עצירות, ומזה נובע שמו המסחרי הנוסף – "עצירות" (ATZIRUT). התרופה גורמת להתכווצות חזקה יותר של שריר בדופן המעי, ולהתקדמות מהירה יותר של תוכן המעי לכיוון פי הטבעת. לבדו הוא לא מספיק להכנה מיטבית של המעי לקראת קולונוסקופיה, אך יכול לשפר אותה, כאשר ניתן  כ- 24 שעות לפני תחילת התמיסה המשלשלת העיקרית, בייחוד במטופלים עם עצירות כרונית.

התרופה בטוחה לשימוש. לא בכדי, ניתן לצרוך אותה באופן יומיומי לתקופה ממושכת – לטיפול בעצירות כרונית. ובכל זאת, כמו בכל תרופה, ייתכנו תופעות לוואי נדירות והפיכות. ברוב המכריע של המקרים, הן לא מסוכנות. תופעת הלוואי השכיחה ביותר, שמופיעה בכ- 10% מן המטופלים – הינה כאב בטן עוויתי. כאב הבטן נובע מאותה התכווצות חזקה של המעי שלשמה ניטלת התרופה. כאב מסוג זה הוא בד"כ לא קשה, ויחלוף מעצמו אחרי כמה שעות. אם כך, לשאלה האם כדור לקסעדין בטוח לשימוש – יש תשובה חיובית ומרגיעה ביותר.

טיפול בתופעות לוואי של הלקסעדין

ריבוי יציאות ושלשול הנגרמים מלקסעדין, עלולים לעתים רחוקות לגרום לאיבוד נוזלים ומלחים, שיתורגמו לסחרחורת וחולשה. בזה היא לא שונה ממשלשלים רגילים, כולל התמיסה המשלשלת העיקרית שניתנת במהלך ההכנה לקולונוסקופיה. ניתן למנוע תופעות לוואי אלה על ידי שתייה מרובה של נוזלים צלולים במהלך ההכנה. חשוב לשתות לא רק מים, אלא נוזלים צלולים המכילים סוכר ומלחף; מרק צח, מיצים מסוננים, תה ללא חלב, קולה וספרייט.

טיפים נוספים

חשוב לדעת,  שלא כל הפרוטוקולים של הכנה לקולונוסקופיה מכילים לקסעדין.  תמיד אפשר לוותר על התרופה, אם יש ניסיון עבר רע איתה, או חשש כלשהו. הקפדה יתרה על שאר שלבי ההכנה, אמורה להספיק לצורך הכנה טובה של המעי. במקרה של עצירות כרונית קשה, ניתן למשל לתת תמיסה משלשלת עיקרת חזקה יותר ולדלג על לקסעדין. כאן חשובה ביותר הכוונה מקצועית של גסטרואנטרולוג/ית מומחה/ית. בכל אופן, השימוש בכדור אסור לנשים בהריון.

מעוניינים בפרטים נוספים?

למידע נוסף אודות קולונוסקופיה, חשיבותה במניעת סרטן המעי הגס, אופן ההכנה לקראתה ותיאום פגישת ייעוץ אצל ד"ר אולגה ברקאי, מומחית לגסטרואנטרולוגיה ולאנדוסקופיה מתקדמת, השאירו פרטיכם בעמוד "צור קשר" ונשמח לחזור אליכם בהקדם.

 

תפריט