אולטרסאונד אנדוסקופי הוא אחד הכלים החשובים והיעילים ביותר לצורכי דימות, אבחון ואף טיפול בכל הקשור למערכת העיכול. במאמרים קודמים בנושא, הודגמו בעזרת סרטון ומידע משלים, היכולות המיטביות של הבדיקה באיתור ממצאים מחשידים, לרבות גידולים בלבלב ואבנים בדרכי המרה. סקרנו את ההכנה המקדימה הנדרשת לקראת הבדיקה, כולל ההיערכות עבור מטופלים הנוטלים תרופות. עם סיום הבדיקה, מתחיל תהליך התאוששות. מה אם כך חשוב לדעת באשר לתזונה לאחר בדיקת EUS? מהן ההגבלות התזונתיות? למשך כמה זמן הן נמשכות וכיצד הן משתלבות במקרים של תסמינים המופיעים לאחר בדיקת EUS?

ככלל, ההתאוששות עצמה היא יחסית מהירה, ונמשכת כשעה עד שעתיים. ההתאוששות מתייחסת לצורך המנוחה הדרושה לאחר הזרקת החומר המטשטש הניתן במהלך הבדיקה. בהקשר לטשטוש התרופתי, חשוב להזכיר שוב את החשיבות שבהגעה לבדיקה עם מלווה. מטפל ישהה לצד המטופל, ויעזור בהגעתו חזרה הביתה. כאן חשוב להזכיר שוב שאסורה הנהיגה העצמאית לאחר הבדיקה.

דגשים תזונתיים

כיוון שמהות הבדיקה היא החדרת אנדוסקופ לסריקה, שאליה נלווית חדירה של אוויר, עשויה להיווצר תחושת נפיחות בבטן למשך פרק זמן קצר בסיומה. בנוסף לכך, ייתכנו גירוי או כאבים בזמן בליעה. לנוכח כל אלו, יש לסייע להקלה על מערכת העיכול; שתיית מים, המתנה וארוחה קלה בלבד רק לאחר כמה שעות – הן דוגמאות להקלה. אם גם נלקחה ביופסיה במהלך הבדיקה, הרי שעשוי להיות דימום קל מאזור נטילת הדגימה. בכל אופן, גם במקרה ביופסיה וגם בשאלות תזונתיות אחרות, חשוב להיוועץ בגסטרואנטרולוג המבצע את הבדיקה.

תופעות לאחר בדיקת EUS

לתופעות אפשריות לאחר EUS, כמו כאבי בטן, דימום או יציאה בצבע שחור, חום וכדומה – יש להתייחס בכובד ראש. כשאלו מתרחשים, חשוב לפנות מיידית אל הרופא המטפל. ההמלצה התזונתית במצבים אלו היא להמתין עם מזון ולגשת בהקדם לרופא המטפל, כדי לברר הסיבות לתסמינים. עם זאת, התסמינים הללו לרוב חולפים בתוך יום או יומיים.

מעוניינים להתייעץ לגבי בדיקת EUS?

ד"ר אולגה ברקאי היא גסטרואנטרולוגית מומחית עם ניסיון רב בביצוע בדיקות EUS. למידע נוסף על הבדיקה ותיאום פגישת ייעוץ אצל ד"ר ברקאי, השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם.

תפריט