התכווצויות בטן על רקע מעי רגיז

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. התכווצויות בטן על רקע מעי רגיז

התכווצויות בטן, או בשפה רפואית: כאבי בטן עוויתיים,  מתארות תופעה שכיחה שיכולה להיגרם על ידי מגוון  מצבים ומחלות, כולל מחלות מערכת העיכול, מחלות מערכת השתן, ובקרב נשים – גם מחלות גינקולוגיות.

התופעה מתוארת ככאב עוויתי שיכול להיות חזק, מגיע בגלים, עם רגיעה מסוימת ואף היעלמות מוחלטת בין הגלים. ברוב המקרים, היא נובעת ממצבים  "פשוטים"; הצטברות גזים, תסמונת המעי הרגיז, רגישות לסוכר חלב (לקטוז), זיהום חיידקי או נגיפי חריף.  יחד עם זאת, היא יכולה להוות סימן התחלתי למחלות קשות יותר- כגון דלקת,  חסימת מעי ואף גידול.

מתי התכווצויות הבטן שאנו חווים, מחייבות לגשת ולהיבדק אצל גסטרואנטרולוג?

תסמונת המעי הרגיז הינה הסיבה השכיחה ביותר להתכווצות בטן. במצב זה, הכאב יכול להיות ממוקם בחלק מסוים של הבטן – בשכיחות גבוהה בבטן השמאלית, או בכל הבטן. הכאב מלווה לעתים קרובות בנפיחות, גזים, הפרעות ביציאה- שלשול, עצירות, או שניהם לסירוגין. הוא מוחמר על ידי ארוחות, ובדר"כ חולף בשינה. לרוב, פעולת מעיים או שחרור גזים, יפחיתו הכאב ולעתים גם יעלימו אותו לגמרי. הכאב של תסמונת המעי הרגיז יכול להתקיים חודשים ואף שנים, עם החמרה ורגיעה. לרוב, המטופל מבחין בקשר בין הכאב למצבי לחץ (סטרס). הרבה אנשים שסובלים מתסמונת המעי הרגיז מדווחים על שיפור ניכר בתסמינים בתקופות חיים רגועות יותר. אם הכאב שלכם "עונה" על קריטריונים שמנינו כאן- הרי רוב הסיכויים שאכן מדובר בתסמונת המעי הרגיז. תסמונת זו הינה מחלה לא מסוכנת ולא גורמת לסיבוכים.

הקפדה על דיאטה בריאה ומאוזנת, מנוחה ושינה מספקת, יפחיתו לעתים קרובות את התסמינים. אם בכל זאת אתם חשים שהכאב פוגע באיכות החיים בצורה משמעותית, יש מקום לגשת לגסטרואנטרולוג. ניתן וחשוב לקבל גם טיפול תרופתי.

כאב אינו עונה על הקריטריונים שמנינו. קורה למשל, שכאב המעיר משינה, הולך ומחמיר עם הזמן ואינו מוקל על ידי פעולת מעיים. כאשר קורה הדבר, הוא מחייב בירור. דברים נוספים האמורים להדליק נורה אדומה הם: חולשה, חום, אנמיה, רמות ברזל נמוכות בדם, ירידה במשקל וצואה דמית. בכל המצבים הללו, חובה לגשת לגסטרואנטרולוג על מנת לשלול מחלות אחרות; דלקות, גידולים וחסימת  מעי.

ומה עם הגיל?

יש גם לזכור, שתסמונת המעי הרגיז מופיעה לראשונה לרוב בגיל צעיר. היא יכולה להופיע בעשור השני והשלישי לחיינו. הופעת כאב עוויתי אחרי גיל 40 – מחייבת בירור גם אם אין "נורות אדומות". יש לגשת לבדיקה אצל גסטרואנטרולוג מומחה. בעזרת בדיקת קולונוסקופיה או בדיקת גסטרוסקופיה, ניתן יהיה לאושש או לשלול את מקור הכאב.

אודות ד"ר אולגה ברקאי

ד"ר אולגה ברקאי היא גסטרואנטרולוגית מומחית. היא בעלת ניסיון רב בטיפול במגוון מחלות מערכת העיכול, לרבות התכווצויות כתוצאה מתסמונת המעי הרגיש.

למידע נוסף ותיאום פגישת ייעוץ אצל ד"ר ברקאי, השאירו פרטים בעמוד "צור קשר" ונשמח לחזור אליכם בהקדם.

תפריט