אבנים בכיס המרה הן תופעה שכיחה למדי, ולעתים עלולה להוביל לכאב חריף, לדלקת כיס מרה ולסיבוכים נוספים. מתי נדע כי המצב מצריך ניתוח כריתת כיס מרה?

לו היינו נשאלים באילו מן המושגים נתקלנו יותר, סביר להניח שדווקא המושג של “אבנים בכיס המרה” היה שכיח יותר מאשר מושג “כיס המרה” לבדו. במילים אחרות, ישנה הכרה גדולה יותר של תופעה באיבר מאשר אזכור והכרה של האיבר עצמו. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמדובר בתופעה שכיחה למדי. עדיין, חשוב לכולנו להבין את תהליך היווצרות האבנים, השלכותיו המלאות והטיפול הדרוש.

אבנים בכיס המרה- למה זה קורה?

כיס המרה הוא שקיק הצמוד לכבד, האחראי על אגירת מיצי מרה. הכיווץ שלו גורם להזרמת מרה  למעי ומסייע לתהליך העיכול. למרות ובגלל שהכיס מכיל נוזלים, נוצרים בתחתיתו סוגי משקעים “כבדים” ומוצקים המתפתחים לאבנים; נכון, ממש כמו מקרי האבנית המצטברת בקומקום חשמלי. תרחיש זה קורה בעיקר כאשר קיים עודף כולסטרול בתוך המרה, המקשיח את המשקעים עד כדי יצירת אבנים.

Human Digestive System

אצל מי זה קורה? 

אותו כולסטרול שהזכרנו כגורם מרכזי לתופעה, מופרש בצורה מוגברת החל מגיל ההתבגרות. לכן, מגיל זה, קיימת סבירות הולכת וגדלה של אבנים בכיס. קצב ההפרשה גדול יותר בקרב נשים, ולכן הסבירות של קיום אבני כיס מרה אצל נשים גדולה בהרבה בהשוואה לגברים.

התופעה אופיינית אצל נשים בגיל הפוריות, עקב רמות גבוהות של הורמוני מין נשיים המעלים את ריכוז הכולסטרול בכיס המרה. אותם הורמונים אף מאטים את התכווצות כיס המרה. שתי פעולות אלו  מהוות יחדיו קרקע פורייה להיווצרות אבנים.

סימפטומים וסוגי טיפול

תופעת אבני מרה שכיחה ביותר. לדוגמה, ניתן למצוא אבנים בכיס המרה בכ-30% מהנשים בגיל הפוריות. ברוב המקרים, הן לא גורמות לתלונות או סיבוכים. במקרים אלה, אין צורך בטיפול.

בחלק קטן – כ-15% מכלל האנשים עם אבני מרה, אבנים יגרמו להתקפי כאב בטן חזקים. כאבים אלו עלולים להימשך ממספר דקות ועד לשעות. עם הופעת התקף ראשון, הסיכוי להתקפים חוזרים עולה לעשרות אחוזים. יתרה מזו, עולה גם הסיכוי לסיבוכים קשים יותר של אבנים – דלקת בכיס המרה, דלקת לבלב, צהבת חסימתית וזיהום בדרכי המרה. לכן, עם הופעת התקף ראשון של כאב מסוג זה, יש התוויה לכריתת כיס מרה.

על הניתוח

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית, לרוב בשיטה הלפרוסקופית. בסיומה, ניתן לחזור במהירות יחסית לשגרת היומיום, עם תזכורת של צלקת מינימלית שנותרת בדופן הבטן.

לאחר הניתוח והסרת הכיס, ממשיך האדם את שגרת חייו ללא הפרעה או מגבלה במערכת העיכול; זאת מכיוון שהמרה ממשיכה להיות מופרשת אל המעיים, גם ללא כיס מרה.

עדיין, בניתוח כריתת כיס מרה, וכמו בכל ניתוח, ייתכנו סיבוכים, גם אם הם נדירים. כאב בטן – היא תופעה שכיחה בפני עצמה, ולא תמיד נובעת מאבנים בכיס המרה. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם מומחה בגסטרואנטלוגיה שיידע להחליט האם יש קשר בין שני הדברים. הרי לא נעים להתעורר לאחר ניתוח עם אותו הכאב, ולהבין בדיעבד, שלא היה קשור כלל לבעיה…

Doctor, Surgeon, Hospital, Surgery

סיבוכים והדמיות מורכבות

בחלק עוד יותר קטן מהמקרים, האבנים “גולשות” מכיס המרה לצינור המרה המחבר בין הכיס למעי. זהו מצב מסוכן הרבה יותר, היכול לגרום לסיבוכים קשים; דלקת בלבלב, צהבת חסימתית ואף זיהום בדרכי מרה (מצב מסכן חיים הדורש אשפוז מיידי) הן דוגמאות לכך.

על מנת לגלות אבנים בדרכי המרה, דרושות בדיקות הדמיה מורכבות יותר.

אולטרסאונד אנדוסקופי – EUS – הוא אחד הכלים הטובים לאבחון אבנים בצינור המרה. הוא מבוצע על ידי רופאים גסטרואנטרולוגים שעברו הכשרה לכך. במידה ואובחנו אבנים בצינור המרה, הדרך הטובה לטפל בהן היא בבדיקה אנדוסקופית של דרכי המרה והלבלב – ERCP. זו כבר לא פעולה טיפולית, ולא רק אבחנתית. בהיותה כבעלת סיכון גבוה יותר לסיבוכים, היא מבוצעת רק על ידי גסטרואנטרולוגים מעטים. לכן, חשוב לבדוק שהמבצע/ת עבר/ה הכשרה ייעודית במוסד מוכר, וכי יש לו או לה ניסיון רב בפעולה זו.

מעוניינים לדעת עוד?

צפו בסרטון של ד”ר אולגה ברקאי אודות טיפול באבני כיס מרה, או צרו קשר עימה בכל שאלה.

 

תפריט