סרטן הלבלב: סיכויי החלמה

  1. ראשי
  2. כללי
  3. סרטן הלבלב: סיכויי החלמה

סרטן הלבלב נחשב לגידול תוקפני במיוחד, שעלול להתפשט במהרה לאיברים סמוכים, כמו הקיבה, המעי וכלי הדם הגדולים – וגם לאיברים מרוחקים יותר, כמו הכבד והריאות. בשלבים אלה הוא כבר לא ניתן להסרה בניתוח, ואילו הטיפול הכימותרפי הקיים אינו יעיל מספיק על מנת לעצור את המחלה ואף להאט אותה. כמו סרטנים רבים אחרים, התסמינים של סרטן לבלב מופיעים בשלב מאוחר, כך שרק כרבע מהחולים נתיחים בזמן האבחנה. מכל הסיבות הללו הסיכוי להחלים מסרטן לבלב גם בעידן המודרני עומד על 5-10% בלבד. בכל זאת, אילו גורמים יכולים להשפיע על סיכויי ההחלמה מסרטן הלבלב? האם יש דרך לאבחן ולגלות מוקדם את הגידול? על הכול נענה במאמר זה.

גורמים המשפיעים על סיכויי ההחלמה מסרטן הלבלב

סיכויי ההחלמה מסרטן הלבלב מושפעים בעיקר מהגורמים הבאים:

  • שלב האבחון – זהו הגורם המשמעותי ביותר. ככל שהסרטן מאובחן בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי ההחלמה גבוהים יותר. גידול שבעת האבחנה מוגבל ללבלב עצמו, אינו חדר לכלי הדם הגדולים או לאיברים אחרים – ניתן להסרה מלאה בניתוח, ואז סיכוי ההחלמה ממנו עולים ל- 25% לפחות (לצערנו, עדיין, ברוב החולים המחלה תחזור אחרי הניתוח). סיכוי הריפוי עולה עוד במקרה של גידול קטן (בקוטר קטן מ-2 ס״מ). לצערנו, גידולים כה קטנים לא באים בדרך כלל לידי ביטוי קליני, ועל כך רק כ-15-20% מכלל סרטני הלבלב מאובחנים בשלב זה.
  • מיקום הגידול – האזור בלבלב בו הופיע הגידול. גידול שיושב ב"בראש" הלבלב, גורם ללחץ על צינור המרה שעובר שם ולצהבת (גם כשהוא קטן יחסית), ולכן סיכויי ההחלמה ממנו טובים יותר.
  • סוג הסרטן – ״סרטן הלבלב״ הוא למעשה שם כולל לסוגים שונים של גידולים סרטניים בלבלב, חלקם אלימים פחות ואחרים אלימים יותר וקשים יותר לטיפול. לצערנו, 90% מסרטני הלבלב הם מסוג אדנוקרצינומה – שזהו הסרטן האלים. כ-10% מסרטני הלבלב משתייכים לסוגים אחרים – כגון, גידול נוירואנדוקריני. גידולים אלה אלימים פחות, נתיחים בסבירות גבוהה יותר, וגם מגיבים טוב יותר לטיפול כימותרפי.
  • נגע מקדים – לרוב סרטני הלבלב אין נגע מקדים שניתן לזהות בבדיקת דימות כלשהי. רק כ-10% מסרטני הלבלב מתפתחים מציסטות. במקרים אלה ניתן לזהות השתנות של הציסטה לסרטן בשלב מוקדם עם סיכוי גבוה מאוד להחלמה מלאה.
  • מוטציות גנטיות – נשאות של מוטציה מסוג BRCA למשל, מעלה את הסיכון לחלות בסרטן לבלב מחד גיסא, אך מאפשרת טיפול כימותרפי יעיל יותר מאידך גיסא.
  • מצב בריאותי של המטופל – ככל שמצבו ההתחלתי של המטופל טוב יותר, כך הסיכוי טוב יותר להתמודדות עם המחלה והטיפולים האינטנסיביים הכרוכים בה.

סרטן הלבלב סיכויי החלמה

אבחון מוקדם – זה אפשרי

אמנם אין ספק כי סרטן הלבלב קשה לזיהוי מוקדם, אך אין זה אומר שזה בלתי אפשרי. לעתים ניתן לאתר את הגידול בשלב מוקדם ובכך להגדיל את סיכויי ההחלמה מהסרטן.

  • הכרת התסמינים – אמנם התסמינים ״הקלאסיים״ של סרטן זה (כאבי גב/בטן ו/או ירידה במשקל) מופיעים רק בשלבים המתקדמים של המחלה, אך ישנם מספר תסמינים שיכולים להופיע כאשר הגידול עדיין נתיח. תסמינים אלה כוללים צהבת, סוכרת וטרום-סוכרת המופיעות באנשים ללא עודף משקל וללא רקע משפחתי של סוכרת. במקרים אלו, פנייה מהירה לאבחון יכולה להגדיל את סיכויי ההחלמה מסרטן הלבלב.
  • מודעות לגורמי הסיכון – אם אתם משתייכים לאחת או יותר מקבוצות הסיכון לסרטן הלבלב, מומלץ להיוועץ בגסטרואנטרולוג/ית בתחום הלבלב ולהקפיד לבצע בדיקות לגילוי מוקדם. זוהי דרך נוספת להגדיל משמעותית את סיכויי הריפוי. גורמי הסיכון כוללים: רקע משפחתי של סרטן לבלב, עישון, צריכת אלכוהול מוגזמת, דלקת לבלב כרונית, סוכרת, עודף משקל, גיל (השכיחות עולה מעל גיל 60) וציסטות בלבלב. מוטציה גנטית מסוג BRCA הידועה לשמצה כגורמת לסרטן שד ושחלות בסבירות גבוהה (עשרות אחוזים), מעלה גם את הסיכון לחלות בסרטן לבלב. המוטציה שכיחה מאוד באנשים ממוצא אשכנזי – גברים ונשים, ונבדקת כיום באופן שגרתי בנשים אשכנזיות. בגברים ונשים הנושאים את המוטציה, מומלץ לעשות בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן לבלב החל מגיל 50 – לכל המאוחר.
  • בדיקות לאבחון מוקדם – בדיקת EUS (אולטרסאונד אנדוסקופי) של הלבלב נחשבת בעלת רגישות גבוהה במיוחד ויעילה לאבחון גידולים בלבלב, כולל אלו הקטנים ביותר (הניתנים להסרה). הבדיקה מתבצעת באמצעות מתמר אולטרסאונד קטן, המוחדר דרך הפה, ומאפשרת התבוננות על הלבלב ממרחק של מילימטרים ספורים. הבדיקה אינה כרוכה בקרינה והיא נעשית בטשטוש. ניתן ומומלץ לבצע אותה מדי שנה לאנשים המשתייכים לקבוצות הסיכון.

מעוניינים במידע נוסף על סיכויי החלמה ואבחון מוקדם של סרטן הלבלב?

ד״ר ברקאי היא מומחית לגסטרואנטרולוגיה, בעלת התמחות מיוחדת בתחום מחלות הלבלב ואנדוסקופיה מתקדמת. לד״ר ברקאי ניסיון של יותר מ- 20 שנה בביצוע בדיקות EUS ואבחון מוקדם של סרטן הלבלב. לקביעת פגישת ייעוץ התקשרו למספר הטלפון בעמוד יצירת קשר.

תפריט