עצירות אחרי קולונוסקופיה

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. עצירות אחרי קולונוסקופיה

עצירות אחרי קולונוסקופיה –  למה זה קורה? האם אכן מדובר בתופעה שכיחה וכיצד מטפלים בה? ד"ר אולגה ברקאי עם התשובות.

"שלום דוקטור, עברתי אצלך קולונוסקופיה, ומאז כבר שבוע אין לי יציאות". כן, עצירות אחרי קולונוסקופיה הינה תופעה שכיחה יחסית, אך לרוב אינה קשה וחולפת אחרי מס' ימים.

עצירות אחרי קולונוסקופיה- למה זה קורה?

כזכור, לפני בדיקת קולונוסקופיה, אנו מבצעים הכנה שמטרתה לרוקן את המעי הגס מהתוכן (צואה)    שנמצא בו באופן טבעי. הכנה טובה מאפשרת  בדיקה מדוקדקת של המעי ואבחון מוקדם של   ממצאים, כולל הקטנים ביותר. הכנה טובה היא גם תנאי הכרחי להסרה מוצלחת ובטוחה של פוליפים. לשם ההכנה אנו לוקחים כמות מכובדת של משלשל ש"שוטף" את המעי, עד שהוא ריק לחלוטין. יחד עם הצואה, נשטפים החוצה גם חיידקי המעי, להם תפקיד חשוב בוויסות פעולת המעיים.

ברוב בדיקות קולונוסקופיה, אין יציאות כיומיים-שלושה לאחר הפעולה. יחד עם זאת, אין  גם רצון להתפנות. האדם בד"כ אינו סובל מכך, אך עצם היעדר היציאה מדאיג אותו. אל דאגה! הסיבה להיעדר יציאות היא הגיונית; רק אחרי כ- 48 שעות נוצר מספיק תוכן במעי הגס שהופך לצואה. גם ההתקדמות שלו לקראת "היציאה" לוקחת זמן. באופן כללי, על האוכל לאחר הבדיקה להיות מורכב ממנות קלות לעיכול ובעלות מרקם רך. אין לצרוך אלכוהול לאחר הבדיקה. לרוב, אחרי יומיים שלושה יחזרו היציאות אליהן האדם רגיל.

עצירות

וכמה זמן זה נמשך?

במקרים נדירים יותר, עצירות תימשך מס' שבועות ועלולים להתלוות אליה נפיחות, כאב בטן וגם מאמץ תוך כדי התרוקנות. הסיבה לעצירות אחרי קולונוסקופיה לא לגמרי ברורה, אך קשורה קרוב לוודאי לאותו ריקון של המעי מהחיידקים. אין מדובר בנזק שנגרם למערכת העיכול כתוצאה מן הבדיקה עצמה, או בשל החומר המשלשל שנלקח. החיידקים יחזרו בסופו של דבר, ומצב היציאות יחזור לקדמותו. כדי לזרז תהליך שיקום המעי ולהקל על היציאות, מומלץ בתקופה זו להרבות בשתיית מים ובאכילת מזון עשיר בסיבים תזונתיים. כמו כן, אפשר להיעזר, במידה ואישר לכם הרופא לעשות זאת, בחומר משלשל המסייע בשחרור העצירות.

זקוקים למידע נוסף על מה עושים אחרי בדיקת קולונוסקופיה?

אשמח לייעץ ולסייע בכל שאלה בנושא.

תפריט