סרטן המעי הגס – סיכויי החלמה

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. סרטן המעי הגס – סיכויי החלמה

המעי הגס הוא החלק האחרון של מערכת העיכול והוא אחראי על שאריות המזון שנותרו בסוף תהליך העיכול ולא עוכלו בקיבה ובמעי הדק. את השאריות הללו המעי הגס אוסף, סופח מהן נוזלים וממצק אותן. הפסולת שנותרת מהתהליך (צואה) נאגרת בחלחולת ויוצאת אל מחוץ לגוף באמצעות תנועת המעיים ודרך פי הטבעת. סרטן המעי הגס הוא אחד הסרטנים השכיחים בכלל, והשכיח ביותר מבין סרטני מערכת העיכול. הוא יכול להתפתח באזורים שונים במעי הגס ועלול להיות קטלני אם מתגלה בשלב מאוחר. סיכויי ההחלמה מסרטן מסוג זה, משתנים בהתאם לפרמטרים שונים, עליהם נדון במאמר זה, כמו גם בדרכים לגילוי מוקדם והגדלת סיכויי הריפוי.

תסמינים של סרטן המעי הגס

בדומה להרבה סוגי סרטן אחרים, סרטן המעי גס מתחיל לגרום לתסמינים בשלב מאוחר יחסית, כאשר בחלק מן המקרים כריתה כירורגית בלבד לא תוביל לריפוי. התסמינים הראשונים וגם עיתוי הופעתם תלויים במיקום הגידול:

  • גידול שנמצא בחלק הסופי ביותר של המעי הגס (החלחולת – רקטום) – נוטה לגרום להופעת דם אדום בצואה בשלב מוקדם יותר.
  • גידול שנמצא בחלק מעט פנימי יותר של המעי הגס (סיגמויד) – יגרום לחסימה חלקית של החלק הזה (הצר יחסית) מהר יותר, דבר שיתבטא בעצירות, ולעתים דווקא בשלשול. "בזכות" התסמינים הללו, גילוי של סרטנים בחלקים אלה של המעי קורה לרוב בשלב מוקדם יותר.
  • גידול שנמצא בחלק הפנימי והרחב ביותר של המעי הגס (צקום) – עשוי להגיע לממדים גדולים לפני שיתחיל לגרום לתסמינים. הרמזים היחידים לקיומו יהיו אנמיה (חוסר דם) ו/או דם סמוי בצואה – שניהם תוצאה של דימום איטי מהגידול.

סרטן מעי גס סיכויי החלמה

סיכויי החלמה מסרטן המעי הגס

גם כאן סרטן המעי הגס דומה לסרטנים אחרים – סיכויי ההחלמה עולים ככל שמתגלה בשלב מוקדם יותר. למשל, בסרטן בשלב 1 (ממוקם בשכבות שטחיות ביותר של דופן המעי) סיכויי הריפוי עומדים על למעלה מ-90%, ואילו בסרטן בשלב 4 (גרורות באיברים מרוחקים, כגון כבד), סיכויי ההישרדות הם הנמוכים ביותר ועומדים על כ-10-15%.

שלב גילוי הסרטן הוא גורם מכריע בסיכויי ההחלמה. גורמים נוספים הם:

  1. מיקום במעי: סיכויי ההחלמה של גידולים במעי הגס השמאלי (סיגמויד) גבוהים מעט בהשוואה לגידולים במעי הימני (כולל צקום). סיכויי ההישרדות בגידולי רקטום (החלחולת) נוטים להיות נמוכים יותר.
  2. גיל המטופל: סרטן מעי גס באנשים צעירים (מתחת לגיל 30) נוטה להיות תוקפני יותר עם סיכויי החלמה נמוכים יותר.
  3. מוטציות גנטיות: מוטציות מעלות את השכיחות של הסרטן במעי, אך באופן פרדוקסלי, סיכויי ההחלמה הם טובים יותר.

גילוי מוקדם מציל חיים

סרטן המעי הגס אמנם יכול להיות קטלני ובעל סיכויי החלמה נמוכים בשלבים מאוחרים, אך הוא גם אחת המחלות הממאירות המעטות שניתנות לגילוי מוקדם באופן יעיל. יתרה מכך, הוא כמעט הסרטן היחיד שניתן למניעה מלאה. איך זה קורה? כל סרטן, ללא יוצא מן הכלל, מתפתח מנגע שפיר, הקרוי פוליפ. תהליך גדילת פוליפ והפיכתו לסרטן הוא תהליך איטי שאורך שנים. בבדיקת קולונוסקופיה ניתן לזהות ולהסיר את הפוליפים עוד לפני הפיכתם לסרטן – וכך למנוע סרטן מלכתחילה. קולונוסקופיה מבוצעת באמצעות מכשיר וידאו גמיש, המוחדר דרך פי הטבעת. הבדיקה נעשית תחת טשטוש והמטופל אינו מרגיש דבר. ניתן לחזור לשגרת פעילות תוך שעות ספורות מביצוע הבדיקה. הבדיקה מומלצת לכל אדם – גבר או אישה – החל מגיל 45, ובמטופלים עם סיפור משפחתי של סרטן מעי גס גם בגיל צעיר יותר.

ד״ר אולגה ברקאי היא מומחית לגסטרואנטרולוגיה ואנדוסקופיה פולשנית, ומנהלת המכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי ברזילי. לד״ר ברקאי ניסיון עשיר בביצוע קולונוסקופיה, אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס וכריתת פוליפים. לקביעת פגישת ייעוץ עם ד״ר ברקאי התקשרו למספר הטלפון בעמוד יצירת קשר.

תפריט