כריתת מעי גס: השלכות והתנהגות

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. כריתת מעי גס: השלכות והתנהגות

כריתת מעי גס היא פעולה כירורגית שמטרתה הסרת חלק מן המעי הגס, ובמקרים נדירים – הסרת המעי הגס כולו.  לרוב, כריתת מעי גס נעשית על מנת לסלק ממנו גידול שאובחן ואותר בבדיקה קולונוסקופית. הכריתה מתבצעת בהתאם למיקומו של הגידול:  בחלקו הימני או השמאלי, ברקטום (חלחולת) או בסיגמא-  חלק של מעי שנמצא מעל הרקטום. הדבר החשוב, שמטריד את המטופלים המחלימים מהניתוח הוא: מה יהיה עכשיו? כיצד יש להתמודד עם מצב חדש בגופנו? מהן ההגבלות שיחולו וכיצד הן ישפיעו על סדר היום שלנו? כריתת מעי גס השלכות והתנהגות – נושא המאמר שלפנינו, מספק את התשובות.

כריתת מעי גס השלכות והתנהגות – מה חשוב לדעת? 

ככלל, מיד לאחר הניתוח, נותר המטופל בהתאוששות ובהשגחה של מספר ימים. לרוב, הוא משוחרר לביתו בפרק זמן של עד כשבוע מסיום הניתוח. לאחר הניתוח, יהא המטופל תחת מעקב רפואי. המעקב הראשוני מתבצע על ידי הרופא המנתח, ומטרתו היא לוודא שתהליך ההחלמה תקין וללא סיבוכים. במידה וכריתת מעי גס בוצעה על מנת להסיר גידול (וזה כאמור ברוב המקרים), המטופל ממשיך במעקב אונקולוגי, שמטרתו לוודא שהגידול לא חוזר במקומות אחרים בגוף. במילים אחרות, יש לוודא שהגידול לא שלח גרורות. בהמשך, מצטרף גם המעקב על ידי גסטרואנטרולוג, שמטרתו לוודא שהגידול לא חוזר במעי הנותר, ולא מתפתחים גידולים נוספים (או פוליפים). מעקב זה נעשה דרך בדיקת קולונוסקופיה, שתתבצע כשנה אחרי הניתוח, וגם לאחר מכן בתכיפות גבוהה יותר מאשר באוכלוסייה רגילה.

תזונה

עיכול וספיגת מזון בגוף האדם מתחילים בקיבה ומסתיימים במעי הדק. הצואה הנוזלית שנוצרת אחרי השלמת תהליך עיכול וספיגה, נכנסת מהמעי הדק למעי הגס. התפקיד העיקרי של המעי הגס הינו ספיגת נוזלים מהצואה בחזרה לתוך הדם, והפיכת הצואה לקשה יותר. כריתת חלק מן המעי הגס פוגעת בתהליך ספיגת הנוזלים, מה שיכול לגרום לשלשול. עם הזמן, המעי מסתגל למצב החדש והשלשול חולף. משך השלשול וחומרתו תלויים באורך המעי שנותר. ככל שהכריתה נרחבת יותר, כך הסיכוי לשלשול ממושך גבוה יותר. יחד עם זאת, גם במקרה של כריתה נרחבת ועם הזמן, יחלוף השלשול. ייתכן והאדם יכול להישאר עם מס' יציאות רכות ליום.

מעניין הדבר, שמטופלים שסבלו מעצירות לפני הניתוח, "נהנים" לעתים מן המצב החדש. כך, העצירות שסבלו ממנו הרבה שנים, עוברת פתאום מעצמה. איך ניתן לטפל בתופעה זו? יש להקפיד על שתייה מרובה ועל כלכלה דלת סיבים – בעיקר בתקופה המיידית שלאחר הניתוח. עם הזמן, כאמור, יסתגל המעי למצב החדש וניתן יהיה לחזור לתזונה שאליה המטופל רגיל.

לרוב, חוזר המטופל אל שגרת חיים מיטבית. עם זאת, המעקב התזונתי והרפואי הם חשובים. קיום שגרה לצד מעקב רפואי – משמעם לא להיכנס לפאניקה, אך גם לא להזניח. זו המהות ההתנהגותית החשובה ביותר לאחר הניתוח.

אודות ד"ר ברקאי

רוצים לקבל מידע נוסף? ד"ר אולגה ברקאי – גסטרואנטרולוגית מומחית עם ניסיון רב בטיפול במחלות מעי, תשמח לסייע. למידע נוסף ותיאום פגישת ייעוץ אצל ד"ר ברקאי השאירו פרטים בעמוד "צור קשר" ונשמח לחזור אליכם בהקדם.

 

תפריט