כאבי בטן ושלשולים: מתי מומלץ לפנות לייעוץ רפואי?

2. בלוג
  3. כאבי בטן ושלשולים: מתי מומלץ לפנות לייעוץ רפואי?

כאבי בטן ושלשולים הם תסמינים שכיחים שיכולים לנבוע ממגוון רחב של מצבים רפואיים. חלקם קלים וחולפים, ואילו אחרים עשויים להיות סימן לבעיות חמורות יותר. הבנת הסיבות האפשריות וזיהוי "הדגלים האדומים" יעזרו לכם להחליט מתי יש לפנות לייעוץ רפואי. כך תוכלו להגיע במהרה לאבחון נכון ולטיפול המתאים שישפר את איכות החיים וישמור על בריאותכם.

גורמים אפשריים

כאבי בטן ושלשולים יכולים כאמור להיגרם מסיבות רבות ושונות. אלו הסיבות העיקריות שיכולות להוביל לתסמינים אלו:

• זיהומים במערכת העיכול: הן חיידקים והן וירוסים גורמים לגסטרואנטריטיס (דלקת של הקיבה והמעיים). בנוסף לכאבי בטן ושלשולים יכולים להופיע גם חום, בחילות והקאות.
  • מחלות מעי דלקתיות: מחלות כרוניות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית פוגעות ברירית המעי הגס ו/או הדק ומלבד כאבי בטן ושלשולים, עלולות לגרום גם לחום, ירידה במשקל, דם בצואה, חוסר דם (אנמיה) ואף תסמינים באיברים אחרים מחוץ למעי עצמו (כגון דלקת מפרקים, עיניים או פצעים בפה).
  • דלקת לבלב כרונית: התסמין הראשוני הוא כאב ברום הבטן שמוחמר בזמן ארוחות. דלקת כרונית בלבלב שקיימת הרבה זמן מובילה להרס רקמת הלבלב והלבלב החולה אינו מייצר מספיק אנזימים (חלבונים שמסייעים בעיכול המזון). לפיכך, המזון הלא מעוכל גורם לשלשולים וירידה במשקל.
  • אי-סבילות למזונות מסוימים – אנשים הרגישים ללקטוז (סוכר חלב), פרוקטוז (סוכר פירות) או גלוטן (צליאק) יכולים לחוות תסמינים שונים במערכת העיכול לאחר צריכת מזונות אלו, לרבות כאבי בטן, נפיחות ושלשולים.
  • צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק (small bowel bacterial overgrowth, SIBO). בניגוד למעי הגס שמאוכלס בכמות גדולה של חיידקים מזנים שונים, במעי הדק באופן תקין כמעט ואין חיידקים. חיידקים שמתרבים במעי הדק מעבר לכמות התקינה מתחילים "לעכל" ו"להתסיס" את המזון, דבר שגורם לנפיחות בטן, כאב ושלשול.
  • תסמונת המעי הרגיז: גורמת לשלשולים וכאבי בטן ממושכים. היא נוטה להופיע בגיל צעיר, מתאפיינת בתקופות החמרה ורגיעה, ונוטה להחריף במצבי לחץ.
  • גידולים במערכת העיכול: עלולים לגרום לכאב בטן ולעתים גם לשלשול, אם כי בדרך כלל לא קשה. תסמינים מדאיגים ("הדגלים האדומים") כאן הם חוסר תיאבון, ירידה במשקל, צואה דמית ואנמיה.

מתי כאבי בטן ושלשולים מחייבים פנייה לרופא/ה?

הגורם השכיח ביותר לכאבי בטן ושלשולים חריפים בכל הגילאים הוא זיהום – חיידקי או נגיפי. במקרים אלה, התסמינים ישתפרו תוך כמה ימים וייעלמו לגמרי תוך שבועות ספורים – גם ללא טיפול. במקרה של חום גבוה ו/או צואה דמית, יש לפנות לרופא לצורך בדיקות צואה (תרבית) והתאמת טיפול אנטיביוטי.

כאבי בטן ושלשולים

באילו עוד מקרים יש לפנות ליעוץ רפואי?

1. שלשול ממושך – מעבר ל-3-4 שבועות.
  2. "דגלים אדומים" – ירידה במשקל, צואה דמית או אנמיה.
  3. סיפור משפחתי של מחלות מעי דלקתיות.

איך מאבחנים כאבי בטן ושלשולים?

האבחון לרוב מתחיל בבדיקת ההיסטוריה הרפואית של המטופל/ת וביצוע בדיקה גופנית. כמו כן, הרופא יתשאל את המטופל/ת לגבי תדירות וחומרת התסמינים, שינויים בהרגלי היציאות, ירידה במשקל או דם בצואה. במידת הצורך המטופל/ת יופנו לבדיקות נוספות, לרבות:

• בדיקות דם – לזיהוי זיהומים, דלקות, אנמיה ו/או מחלת צליאק (רגישות לגלוטן).
  • בדיקת צואה – לזיהוי זיהום חיידקי או טפילי (לרוב לא ניתן לזהות נגיפים). כמו כן, בדיקת צואה מאפשרת לבדוק נוכחות של דם סמוי בצואה.
  • גסטרוסקופיה או קולונוסקופיה – בדיקות אנדוסקופיות המאפשרות התבוננות ישירה ומדויקת במערכת העיכול העליונה או התחתונה, ומסייעות לאבחן גידולים, דלקות או נגעים אחרים, וכן נטילת ביופסיות (דגימות רקמה להסתכלות תחת מיקרוסקופ) במידת הצורך.
  • תבחיני נשיפה – לזיהוי אי סבילות ללקטוז, פרוקטוז, צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק, ועוד.

ד״ר אולגה ברקאי היא מומחית לגסטרואנטרולוגיה ומנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי ברזילי, בעלת ניסיון של יותר מ- 20 שנים באבחון וטיפול במחלות מערכת העיכול וביצוע מגוון בדיקות אנדוסקופיות. לקביעת פגישת ייעוץ עם ד״ר ברקאי השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם.