כאבים אחרי כריתת פוליפ במעי הגס: האם הם סיבה לדאגה?

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. כאבים אחרי כריתת פוליפ במעי הגס: האם הם סיבה לדאגה?

פוליפ במעי הגס הוא גידול שפיר ברירית המעי, שבחלק מן המקרים עשוי להתפתח לגידול סרטני. פרמטרים שונים יכולים להשפיע על הסיכוי להתפתחות סרטן המעי הגס, ביניהם סוג הפוליפ, גודלו, מיקומו, רקע משפחתי של המטופל ועוד. מכיוון שלא ניתן לדעת מראש איזה פוליפ יתפתח לסרטן, כל פוליפ מוסר ונשלח לבדיקת ביופסיה, שתקבע בוודאות אם הוא שפיר, וגם תקבע את סוגו המדויק (סוגים שנים של פוליפים יצריכו קולונוסקופיות מעקב בתדירות שונה).

מאחר שלסרטן המעי הגס אין תסמינים מוקדמים, חשוב לבצע בדיקת קולונוסקופיה באופן שגרתי, במהלכה ניתן לזהות סרטן בשלב מוקדם – וחשוב לא פחות – לזהות ולכרות פוליפים. יש לזכור שקולונוסקופיה בכלל וכריתת פוליפ בפרט הן פעולות פולשניות, ולכן יש בהן סיכון לסיבוכים, אם כי קטן ביותר. האם כאב בטן אחרי כריתת פוליפ במעי הגס הוא תופעה "טבעית" או שהוא עלול להצביע על סיבוך ועל כן אמור להדליק אצלנו נורה אדומה?

כיצד מתבצעת כריתת פוליפ במעי הגס?

פעולות איתור וכריתת פוליפים נעשות כאמור במהלך קולונוסקופיה, המתבצעת באמצעות סיב אופטי דק וגמיש, המוחדר דרך פי הטבעת. הסרת פוליפ לכשעצמה אינה כרוכה בכאב, מאחר שברירית המעי אין קולטני כאב. אי הנוחות ואף כאב בקולונוסקופיה נובעים מעצם ניפוח המעי והתקדמות של המכשיר, אבל גם אלה לא מורגשים בזכות טשטוש יעיל מאוד שניתן דרך הווריד. כריתת פוליפ מבוצעת בשיטות שונות – מלקחיים או לולאה, עם או בלי חשמל – בהתאם לגודל הפוליפ, מיקומו וצורתו. ככל שהפוליפ גדול יותר ושטוח יותר (ללא "גבעול"), כך הסיכוי לסיבוכים (כמו נקב ודימום) גדול יותר. עם זאת, סיכון לסיבוכים גם בכריתת פוליפים מורכבים (גדולים ו/או שטוחים) עומד על אחד למאות רבות, בתנאי שהכריתה מבוצעת על ידי גסטרואנטרולוג/ית מנוסה.

כבר אמרנו שכריתת פוליפ עצמה אינה כואבת. אך האם כאבים אחרי כריתת פוליפ ואחרי שהטשטוש עובר – הם תופעה צפויה?

כאבים אחרי כריתת פוליפ – האם הם צריכים להדאיג אותנו?

אי נוחות ואף כאב בטן קל אחרי בדיקת קולונוסקופיה וכריתת פוליפ הן תופעות שכיחות. הן נובעות בדרך כלל מניפוח המעי במהלך הבדיקה וחולפות תוך מספר שעות. תנועה, ארוחה קלה, פעולת מעיים ושחרור גזים בשירותים יפתרו לרוב את הבעיה. לעומת זאת, כאב חד וחזק בבטן, שלא עובר מספר שעות, ובמיוחד אם מלווה בנפיחות ניכרת בבטן וחום – עלול להצביע על סיבוך – נקב. נקב במעי בעקבות כריתת פוליפ הוא סיבוך נדיר, אך מדובר בסיבוך רציני, ובהיעדר טיפול רפואי – גם מסכן חיים. הוא קורה לרוב תוך כדי הכריתה עצמה או מיד אחריה – עוד בחדר ההתאוששות. אך יש לזכור כי נקב יכול להופיע גם מאוחר יותר – עד מספר ימים אחרי הכריתה (במיוחד במאמץ גופני או תוך כדי פעולת מעיים).

מתי כאבים אחרי כריתת פוליפ מצריכים פנייה לייעוץ רפואי?

אם אתם מרגישים כאבים אחרי כריתת פוליפ החריגים באופיים או בכל תסמין אחר יוצא דופן, מומלץ לפנות מייד לבדיקה רפואית. רופא/ה גסטרואנטרולוג/ית, ובהיעדרו/ה רופא משפחה או כירורג יערכו בדיקה גופנית פשוטה שתעזור לשלול או לאושש את החשש, ובמקרה של חשד אפילו הקטן ביותר יפנו אתכם לבית חולים. חשוב לציין, שבהיעדר זמינות רופא במכון הגסטרו שבו בוצעה הקולונוסקופיה ו/או בקופה, עם הופעת כאב חריג יש לפנות למוקד חירום ואף חדר מיון – בהתאם לשעת היממה. אבחנה סופית של נקב תיעשה לרוב על סמך בדיקות דם ובדיקת CT בטן. נקבים קטנים לעתים קרובות ייסגרו "מעצמם" לצד טיפול שמרני בצום, אנטיביוטיקה ונוזלים לווריד. בחלק מן המקרים יידרש תיקון כירורגי. פנייה מוקדמת לעזרה רפואית תעלה את הסיכוי להצלחה בטיפול השמרני ובהרבה מקרים תמנע ניתוח.

חשוב לזכור: סרטן המעי הגס היא מחלה נפוצה מאוד, שהסיכוי לחלות בה (ללא ביצוע בדיקות גילוי מוקדם) עומד על 4-6% לאורך החיים. קולונוסקופיה, מצד שני, היא בדיקה נפוצה מאוד, שהסיכון לסבול מתופעות לוואי כלשהן בעקבותיה – הוא נמוך ביותר. הסיכון בכריתת פוליפ הוא מזערי לעומת הסיכון של הימנעות מכריתתו, ולכן חשוב לבצע קולונוסקופיה וכריתת פוליפים (אם וכאשר יימצאו) החל מגיל 45, ובמטופלים עם סיפור משפחתי של סרטן המעי הגס – גם בגיל מוקדם יותר.

למידע נוסף על כאבים אחרי כריתת פוליפ במעי הגס וקביעת פגישת ייעוץ עם ד״ר ברקאי, מומחית לגסטרואנטרולוגיה ואנדוסקופיה פולשנית, ומנהלת המכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי ברזילי – התקשרו למספר בעמוד יצירת קשר.

תפריט