יציאות מרובות: מתי הן צריכות להדליק נורה אדומה?

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. יציאות מרובות: מתי הן צריכות להדליק נורה אדומה?

היציאות שלנו יכולות להוות אינדיקציה למצב הבריאותי שלנו, ולא רק של מערכת העיכול עצמה. הצבע, המרקם והתדירות של היציאות יכולים להצביע על בעיות רפואיות שונות, מרגישויות ואלרגיות, דרך זיהומים ועד למחלות כרוניות וסרטנים. במאמר זה נתמקד בתדירות יציאות גבוהה (פעילות מעי מוגברת), ומה עשויות להיות המשמעויות שלה. כמו כן, נדון בשאלה הנפוצה – ״מתי יציאות מרובות מצריכות פנייה לייעוץ רפואי?״.

איזו תדירות יציאות נחשבת תקינה?

חשוב לדעת כי בכל הנוגע למערכת העיכול וליציאות שלנו, כמו במצבים רפואיים אחרים – כל מקרה הוא לגופו. לכן מה שייחשב ״יציאות חריגות״ אצל אדם אחד, לא בהכרח יהיה חריג אצל אדם אחר. ישנה הגדרה כללית לתדירות יציאות שנחשבת ״תקינה״ אצל מבוגרים: בין פעם ביומיים לבין שלוש פעמים ביום. יותר מארבע יציאות ביום, ובמיוחד אם מדובר בשלשול תדיר – עשויות להצביע על בעיה רפואית כלשהי. אך כאמור, כל מקרה הוא לגופו, ולכן הדרך הטובה ביותר לדעת אם משהו לא תקין, היא כאשר היציאות שלכם משתנות באופן פתאומי ומתמשך.

מתי יציאות מרובות מצריכות פנייה לייעוץ רפואי?

כפי שצוין לעיל, הדבר החשוב שיש לשים עליו דגש הוא שינויים חריגים. גם אם תדירות היציאות הקבועה שלכם גבוהה מהנורמה, ועומדת על 4 פעמים ביום, כנראה שאין בעיה. אך אם תדירות היציאות שלכם משתנה, כמו גם הגוון והמרקם, ולא מדובר בשינוי זמני, אלא עקבי – כדאי לפנות לייעוץ רפואי. כמו כן, אם מתלווים תסמינים חריגים, כמו ירידה במשקל או צואה דמית, מומלץ לפנות לייעוץ אצל גסטרואנטרולוג/ית מומחה/ית.

יציאות מרובות

על איזו בעיה רפואית יציאות מרובות עלולות להצביע?

חשוב לדעת כי גורמים רבים ושונים עשויים להשפיע על תדירות היציאות שלנו. אחת הסיבות השכיחות (שהיא לרוב גם בעיה זמנית) לפעילות מעי מוגברת, במיוחד כאשר המרקם נעשה גם נוזלי – היא זיהום נגיפי או חיידקי, שלרוב חולף תוך ימים בודדים. סיבה נוספת לכך עשויה להיות אנטיביוטיקה שניטלת במצבים שונים – לאו דווקא כאלה הקשורים למערכת העיכול. אנטיביוטיקה יכולה לשנות את מאזן החיידקים במערכת העיכול, וזה עלול להוביל לשינוי בתדירות היציאות. סיבות נוספות עשויות להיות הורמונליות, כמו למשל יתר פעילות של בלוטת התריס. וישנן כמובן גם מחלות של מערכת העיכול, כמו מעי רגיז, מחלת קרוהן, קוליטיס ועוד.

יש לזכור, שיציאות מרובות – שלשוליות או לא – יכולות להיות סימן ראשון לגידול במעי הגס. לכן הופעת יציאות בתדירות גבוהה, שלא חולפות תוך כמה שבועות, ובמיוחד באנשים מעל גיל 40, מחייבות פנייה לגסטרואנטרולוג ולרוב ביצוע בדיקת קולונוסקופיה – שהיא הכלי החשוב והרגיש ביותר לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

ד״ר אולגה ברקאי היא מנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי ברזילי, מומחית לגסטרואנטרולוגיה ובעלת ניסיון של למעלה משני עשורים באבחון מחלות מערכת העיכול. למידע נוסף על יציאות מרובות וקביעת פגישת ייעוץ השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם.

תפריט