בדיקת דם סמוי בצואה היא אחת השיטות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. אנו כבר יודעים כי סרטן המעי הגס הינו אחד הסרטנים השכיחים. הסיכוי הממוצע לחלות בו לאורך החיים עומד על כ- 4%. הסיכוי גבוה עוד יותר בקרב קבוצות אוכלוסייה מסוימות – קבוצות סיכון. קבוצות אלו כוללות אנשים עם סיפור משפחתי של סרטן מעי גס, חולים עם דלקת כרונית במעי הגס (קוליטיס) ועוד. תסמינים קלאסיים של סרטן המעי הגס הם כאב בטן, ירידה במשקל, דם גלוי בצואה, חוסר דם (אנמיה) או שינוי בהרגלי המעיים (שלשול או עצירות). לצערנו, הסימפטומים הללו מופיעים לרוב בשלב מאוחר יחסית, כאשר בחלק מן המקרים הסרטן כבר חדר לאיברים אחרים או שלח גרורות.

קריטריונים חשובים לביצוע קולונוסקופיה

למזלנו, סרטן המעי הגס ניתן לגילוי מוקדם ואף למניעה. הסיבה לכך היא שכל סרטן צומח מגידול שפיר – פוליפ, שניתן לגלות ולהסיר בבדיקת קולונוסקופיה. קולונוסקופיה היא למעשה השיטה הטובה ביותר למניעת סרטן המעי הגס. היא מומלצת כיום לכל אדם, גבר ואישה, החל מגילאי 45-50. כאמור, בין קבוצות הסיכון שתוארו, הבדיקה צריכה להתבצע גם בגילאים מוקדמים יותר.  מסיבות שונות (פחד מהבדיקה עצמה או מהכנה אליה, חוסר זמינות והמתנה ארוכה), פחות מ -10% מהאוכלוסייה עוברים קולונוסקופיה. חבל שכך!

בין בדיקת דם סמוי בצואה לקולונוסקופיה

בדיקת דם סמוי היא בדיקה נגישה מאוד וזולה. לכן היא מוצעת לאוכלוסייה כולה, על מנת לברור אנשים בעלי סיכוי להימצאות סרטן או פוליפ גבוה יותר. איך היא עובדת?
כאמור, סרטן גורם לדימום גלוי בצואה – בדרך כלל בשלב מתקדם. אך עוד הרבה לפני זה, הוא יכול לגרום לדימום מינימלי שלא ניתן לראות בעין. בדיקת דם סמוי יודעת לזהות גם כמות מזערית של דם בצואה, שעדיין לא נראית לעין. הבדיקה עצמה פשוטה, איננה כוללת היערכות מסוימת ולא מצריכה את ההכנה הנדרשת לקראת בדיקה קולונוסקופית. דגימת צואה מוכנסת לתוך מבחנה ולאחר מכן, נמסרת למעבדה. אם אכן התוצאה חיובית, כלומר, נמצא דם בדגימת הצואה, מופנה הנבדק לביצוע קולונוסקופיה. בבדיקה, יאושר או יישלל קיומו של גידול, פוליפ או נגע אחר, שהיה יכול לגרום לדימום.
הפוליפים עצמם מוסרים כבר במהלך הקולונוסקופיה עצמה. כאן המקום לזכור: תוצאה חיובית של בדיקת דם סמוי, לא אומרת שבוודאות יש במערכת העיכול סרטן או פוליפ. תוצאה חיובית אומרת שגדל הסיכוי לכך, אבל עדיין רחוקה מקביעה חד משמעית. במקרה של דם סמוי חיובי, מומלץ לבצע קולונוסקופיה בהקדם.
נחזור ונאמר, כי הכלי המדויק ביותר לגילוי מוקדם ומניעת סרטן המעי הגס הינו בדיקת קולונוסקופיה. היא עדיפה על בדיקת דם סמוי. בדיקת דם סמוי רק מדליקה אצלנו נורה אדומה ומדרבנת אותנו לגשת לביצוע קולונוסקופיה ללא דיחוי נוסף.
למידע נוסף על הבדיקה ותיאום פגישת ייעוץ עם ד"ר ברקאי, השאירו פרטיכם בטופס יצירת הקשר באתר ונשוב אליכם בהקדם.

תפריט