דלקת דיוורטיקוליטיס

2. בלוג
  3. דלקת דיוורטיקוליטיס

דלקת דיוורטיקוליטיס, או בשמה העברי: דלקת סעיף, הינה מחלה חריפה שיכולה להופיע בחומרה משתנה; מהקלה ביותר, שמטופלת תרופתית ואינה גורמת לסיבוכים, ועד קשה, שמסכנת חיים ודורשת התערבות כירורגית דחופה. לכן, כל כך חשוב להיות ערים לתסמינים ולפנות בזמן לאבחון ולטיפול.

בין דוורטיקולוזיס לדיוורטיקוליטיס

סעיף, או בשמו הלועזי: דיוורטיקול, הינו בליטה בדופן המעי הגס. הוא מזכיר מעין כיס קטן. הסיבה הוודאית להיווצרות סעיפים אינה ידועה, אך מדובר בתופעה נפוצה ביותר, ששכיחותה הולכת ועולה עם הגיל. סעיפים נמצאים בכ- 43% מכל הקולונוסקופיות , ובכ- 72% של קולונוסקופיות במטופלים מעל לגיל 80. כמות הסעיפים וגודלם, משתנה מאדם לאדם. הם נוטים להתרכז יותר בחלק השמאלי המפותל של המעי הגס, שנקרא סיגמואיד. דיוורטיקולוזיס,  אם כך, הוא מושג רפואי המסמן נוכחות של סעיף/סעיפים במעי הגס. יש לזכור, שברוב המקרים, סעיפים במעי הגס לא יגרמו לשום בעיה, ולכן אין צורך לטפל בהם.

לעתים רחוקות, מתפתחת באחד הסעיפים דלקת דיוורטיקוליטיס. הסיבה לכך גם היא לא ידועה, אך קרוב לדוואי שמדובר בלחץ של צואה על הפתח הקטן בסעיף, שגורם למתח של הדופן החלשה מלכתחילה. בהמשך, גורם הדבר לנקב ולדלקת מסביב. לעתים קרובות, מדובר בנקב קטן שהולך ונסגר עם טיפול שמרני בלבד. בחלק מן מהמקרים, כאשר הנקב הוא גדול יחסית,  ו/או מערכות ההגנה של הגוף מוחלשות עקב גיל או מחלות רקע, הרי ששפיכת צואה לחלל הבטן גורמת לזיהום קשה ולהצטברות מוגלה. ללא טיפול, מצב זה עלול לסכן חיים.

אבחנה וטיפול

התסמין העיקרי של דלקת בסעיפים  הינו כאב בטן. מאחר ורוב הסעיפים נמצאים בחלק השמאלי של המעי הגס, הכאב בדר"כ ממוקם בבטן השמאלית התחתונה. בניגוד לכאב בטן עוויתי של הרעלת מזון, או תסמונת המעי הרגיז, הכאב של דיוורטיקוליטיס נוטה להיות קבוע. לעתים קרובות, הכאב מלווה בחום. חשוב מאוד לגשת לרופא – שכבר בבדיקת בטן פשוטה יוכל לחשוד שמדובר בדיוורטיקוליטיס ולהפנות להמשך טיפול. בדיקות מעבדה והדמיה, יתמכו או ישללו את האבחנה שלו. אחת הבדיקות החשובות כאן, היא בדיקת CT,  אשר תוכל לאשש את האבחנה ולקבוע את חומרתה.

במידה ומדובר בנקב קטן ובדלקת קלה יחסית, ניתן יהיה להסתפק בטיפול בצום, נוזלים לווריד ואנטיביוטיקה. אם לעומת זאת, מדובר בזיהום קשה בחלל הבטן, יהיה צורך בהתערובת כירורגית דחופה, כולל ניקוז מורסה ואף ניתוח דחוף. ברור מכך, שרוב המטופלים (מלבד, אולי, המקרים הקלים ביותר) יופנו לחדר מיון.

בגמר הטיפול

ומה קורה לאחר שהטיפול מסתיים בהצלחה והמחלה החריפה עוברת? רוב האנשים יחזרו לחיים רגילים ולא יחוו יותר בעיות הקשורות לסעיפים. גם במקרים אלה, חשוב לבצע קולונוסקופיה, על מנת לשלול מחלה אחרת שעלולה להתבטא כדלקת בסעיף- קוליטיס, מחלת קרוהן ואף גידול. חשוב להרבות בשתיית מים, ולצרוך כלכלה עתירת סיבים. בקרב מיעוט האנשים, הדלקת תחזור. אפשר לשקול אצלם ניתוח עם כריתת מקטע המעי הגס הנגוע בסעיפים, או טיפול אנטיביוטי מונע.

ד"ר אולגה ברקאי, מומחית בגסטרואנטרולוגיה ואנדוסקופיה פולשנית, עומדת לרשותכם בכל שאלת אבחון, טיפול ומניעה של מחלת סעיפים וסיבוכיה.

לתיאום תור, השאירו פרטיכם בעמוד יצירת קשר ונחזור אליכם בהקדם.