גידולים במערכת העיכול: מניעה ואבחון מוקדם

  1. ראשי
  2. כללי
  3. גידולים במערכת העיכול: מניעה ואבחון מוקדם

גידולים במערכת העיכול יכולים להופיע לכל אורכה, כולל הוושט, הקיבה, הלבלב, דרכי המרה, המעי הדק, המעי הגס ופי הטבעת. מבין הסרטנים הללו, סרטן המעי הגס הוא הנפוץ ביותר. כל סוגי הסרטן במערכת העיכול הם קטלניים, אם מתגלים בשלב מתקדם. עם זאת, רוב הסרטנים ניתנים לגילוי מוקדם ואף ניתן למנוע אותם. סיכויי ההחלמה הם גבוהים בהרבה כאשר מאבחנים אותם מוקדם, עוד לפני הופעת התסמינים. זוהי הסיבה שחשוב להכיר את הבדיקות המאפשרות אבחון מוקדם, ולהקפיד לבצע אותן.

מה חשוב לדעת על סרטן המעי הגס?

סרטן המעי הגס הוא כאמור השכיח ביותר מבין הסרטנים במערכת העיכול. בשנים האחרונות סרטן המעי הגס נעשה "צעיר" יותר, כלומר יותר ויותר מקרים מתגלים באנשים מתחת לגיל 50. מאחר שסרטן המעי הגס מתפתח מפוליפ (גידול שפיר במעי הגס), ניתן למנוע אותו באמצעות בדיקת קולונוסקופיה, המאפשרת לזהות את הפוליפ ולהסיר אותו.

מה חשוב לדעת על סרטן הלבלב?

סרטן הלבלב אמנם פחות שכיח מסרטן המעי הגס, אך הוא הקטלני ביותר בין כל סרטני מערכת העיכול, ושכיחותו עולה באופן משמעותי לאחר גיל 60. רק כ- 10% מסרטני הלבלב מתפתחים מציסטות – גידולים שפירים המפרישים נוזל. במקרים אלה, מעקב אחרי ציסטות והסרתן בזמן (בניתוח) עשויים למנוע התפתחות של סרטן. בשאר המקרים אין לסרטן לבלב נגע מקדים שניתן לזהות ולהסיר. עדיין, ניתן לגלות את הסרטן בשלב מוקדם, כאשר הוא עדיין קטן וניתן לריפוי, על ידי בדיקות דימות מתקדמות. הבדיקה המדויקת מבין כולן היא בדיקת אולטרסאונד אנדוסקופי (EUS).

אבחון מוקדם של גידולים במערכת העיכול

מאחר שבמרבית המקרים הגידול הסרטני במערכת העיכול לא יוביל להופעת תסמינים בשלבים המוקדמים שלו, חשוב ביותר לבצע בדיקות סקר כדי לאבחן אותו בזמן:
בדיקת EUS (אולטרסאונד אנדוסקופי) – בדיקה זו היא רגישה ביותר לגילוי גידולים בלבלב. הבדיקה נעשית בטשטוש וכוללת החדרת מתמר אולטרסאונד דרך הפה. מאחר שהיא אינה כרוכה בקרינה, ניתן לבצע אותה מדי שנה באנשים הנמצאים בקבוצת סיכון לסרטן הלבלב.
קולונוסקופיה – זוהי הבדיקה היעילה ביותר לאבחון ומניעת סרטן המעי הגס. הבדיקה נעשית בטשטוש וכוללת החדרת צינור גמיש ודק שבקצהו מצלמת וידאו, דרך פי הטבעת. הבדיקה מאפשרת לא רק לזהות פוליפים, אלא גם להסיר אותם. בדיקה זו מומלצת לכל אדם החל מגיל 45, ולאנשים הנמצאים בקבוצת סיכון מומלץ להתחיל לעשות אותה עוד לפני כן.

למידע נוסף על אבחון מוקדם של גידולים במערכת העיכול וקביעת פגישת ייעוץ עם ד״ר אולגה ברקאי, מומחית לגסטרואנטרולוגיה ואנדוסקופיה פולשנית, ומנהלת המכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי ברזילי – התקשרו למספר הטלפון בעמוד יצירת קשר.

תפריט