בדיקת ERCP: מתי יש צורך בה וכיצד מתבצעת?

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. בדיקת ERCP: מתי יש צורך בה וכיצד מתבצעת?

בדיקת ERCP , או בעברית – בדיקה אנדוסקופית של דרכי המרה והלבלב – נעשית באמצעות מכשיר אנדוסקופ (צינור גמיש ודק שבקצהו מצלמת וידאו), המוחדר דרך הפה עד תחילת המעי הדק (תריסריון), בו ממוקם פתח הניקוז של דרכי המרה והלבלב. מפה מוחדר צינור דק עוד יותר (קטטר) – לתוך צינור המרה ו/או הלבלב, ומוזרק דרכו חומר ניגוד, המאפשר לראות את מבנה הצינורות בשיקוף רנטגן ומאפשר ביצוע פעולות מורכבות בתוכם.

באילו מצבים יש צורך בבדיקה?

באמצעות בדיקת ERCP ניתן לטפל במצבים הבאים:

  • הוצאת אבנים מדרכי המרה
  • טיפול בדלקת לבלב כרונית
  • פתיחת חסימות בדרכי המרה (על ידי הרחבה ו/או הכנסת תומכנים-סטנטים)
  • תיקון סיבוכים כירורגיים, כמו דלף מרה לאחר כריתת כיס המרה

בדיקת ERCP היא אחת הפעולות הפולשניות בתחום הגסטרואנטרולוגיה, עם סיכון לא מבוטל לסיבוכים; דלקת לבלב, דימום, נקב במעי או זיהום. שכיחותם של הסיבוכים הללו עלולה להגיע לכ-5-10%. למרבה המזל, רוב הסיבוכים מטופלים באמצעות טיפול שמרני תוך ימים ספורים, אך בכ-1% מכלל הפעולות עלול להתפתח סיבוך קשה יותר, שיוביל לאשפוז ואף לניתוח. רק מיעוט הגסטרואנטרולוגים יודעים לבצע את הפעולה, וחשוב לוודא שהמבצע/ת עבר/ה הכשרה מיוחדת וצבר/ה ניסיון בביצוע הפעולה.

בשל הסיכון הלא מבוטל לסיבוכים ובעקבות זמינותן של בדיקות דימות פחות פולשניות שמאפשרות לרוב אבחנה מדויקת של מחלת הלבלב או דרכי המרה (MRI, EUS), ה-ERCP מיועד כיום לפעולה טיפולית בלבד – הוצאת אבנים, פתיחת סתימות וכד'. חשוב מאוד להתייעץ עם מומחה בתחום על מנת לוודא שהפעולה אכן נחוצה.

בדיקת ERCP

כמה זמן בדיקת ERCP נמשכת ומה קורה אחריה?

הבדיקה לא מצריכה הכנה מיוחדת – מלבד צום. היא מתבצעת בטשטוט לווריד, ולעתים אף בהרדמה כללית. בשני המקרים המטופל לא מרגיש דבר במהלך הפעולה ולא זוכר אותה, ומתעורר בדרך כלל כבר בחדר התאוששות. הפעולה אורכת בממוצע כשעה ולרוב, המטופל יוכל להשתחרר לביתו שעה-שעתיים אחרי סיום הפעולה. בחלק מן המקרים נעדיף אשפוז קצר (לרוב לילה אחד), כדי לוודא שלא מתפתחים סיבוכים.

דגלים אדומים לאחר הבדיקה

חשוב להיות ערניים לתסמינים שמצריכים פנייה מיידית לרופא או לחדר המיון, ביניהם:

  • חום גבוה
  • כאבי בטן או חזה
  • דימום מפי הטבעת
  • יציאות בצבע שחור

ד״ר אולגה ברקאי היא מנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי ברזילי, בוגרת תת-התמחות מיוחדת ב-ERCP במרכז הרפואי של אוניברסיטת אינדיאנה בארה"ב, אחד המוסדות המובילים בעולם בתחום ה-ERCP, ובעלת ניסיון של 16 שנה בביצוע הפעולה. למידע נוסף אודות הבדיקה ולתיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר בעמוד יצירת קשר.

תפריט