אולטרסאונד אנדוסקופי: שאלות נפוצות

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. אולטרסאונד אנדוסקופי: שאלות נפוצות

בדיקת אולטרסאונד אנדוסקופי (endoscopic ultrasound-EUS) מאפשרת התבוננות בתוך מערכת העיכול (ומחוצה לה) על ידי אנדוסקופ – צינור וידאו ארוך וגמיש, שמותקן בתוכו גם מתמר אולטרסאונד זעיר. המכשיר מוכנס דרך הפה תוך כדי טשטוש – בדומה לגסטרוסקופיה (שהיא בדיקה נפוצה ומוכרת יותר). אך בשונה מגסטרוסקופיה שמאפשרת סריקת וידאו בלבד בתוך צינור העיכול, EUS מאפשר הסתכלות גם על איברים שנמצאים מחוץ לצינור העיכול – כגון לבלב, דרכי מרה, כיס מרה, כבד ועוד.

בשל הימצאות מתמר האולטרסאונד קרוב מאוד לאיברים אלה (בניגוד לאולטרסאונד רגיל) – מתקבלות תמונות ברזולוציה גבוהה מאוד. כתוצאה מכך, לאולטרסאונד אנדוסקופי רגישות ודיוק גבוהים במיוחד באבחון של ממצאים בלבלב – גידולים, ציסטות ודלקות, וגם ממצאים בדרכי המרה – אבנים וגידולים. אולטרסאונד אנדוסקופי מסוגל לזהות גידולים בלבלב עוד לפני שניתן לראות אותם ב-CT ו- MRI. התוויה נפוצה נוספת לביצוע EUS היא אבחון של גידולים שנמצאים עמוק בתוך דופן הוושט, הקיבה או המעי (הנקראים גם נגעים תת-ריריים) , בהם בדיקה אנדוסקופית רגילה לא מספיקה.

אילו הכנות נדרשות לפני אולטרסאונד אנדוסקופי?

ההמלצות עשויות להשתנות מעט, בהתאם למחלות רקע ותרופות הניטלות באופן קבוע, לכן תמיד יש להיצמד להוראות הרופא/ה שמבצע/ת את הבדיקה. יש להיות בצום של 8 שעות, וניתן לשתות מים עד 3 שעות לפני הבדיקה. למידע מפורט על ההכנה לבדיקה – לחצו כאן.

מה יש להביא ביום הבדיקה?

יש להגיע ליום הבדיקה עם תוצאות בדיקות מעבדה ובדיקות דימות שנעשו בעבר, כולל:

  • בדיקות דם – ספירה, ביוכימיה ובדיקות אחרות לפי המלצת הרופא/ה המבצע/ת.
  • צילומים (אולטרסאונד, CT, MRI).

מהי ביופסיית מחט?

במהלך הבדיקה, ניתן לבצע ביופסיה באמצעות מחט דקיקה, המוחדרת דרך האנדוסקופ לצורך לקיחת דגימה מציסטות או גידולים. כמו כן, המחט מאפשרת לבצע פעולות טיפוליות, כמו ניקוז ציסטות דלקתיות והזרקת משככי כאבים לעצבים סביב הלבלב.

אולטרסאונד אנדוסקופי

מתי מתקבלות תוצאות בדיקה אולטרסאונד אנדוסקופי?

אחרי מנוחה קצרה בחדר התאוששות תקבל/י הסבר על תוצאות הבדיקה מהרופא/ה שמבצע/ת את הבדיקה. אם נלקחה ביופסיה, התוצאות יגיעו תוך מספר שבועות, ובמקרים דחופים תוך מספר ימים.

האם הבדיקה כרוכה בקרינה?

בדיקת אולטרסאונד אנדוסקופי אינה כרוכה בקרינה, ולכן היא מומלצת למעקב אחר ממצאים טרום-ממאירים ולאבחון מוקדם של סרטן הלבלב.

האם הבדיקה כרוכה בסיכונים כלשהם?

הבדיקה נחשבת בטוחה ואמינה, במיוחד כאשר מבצעים אותה אצל גסטרואנטרולוג/ית מומחה/ית, בעל/ת ניסיון רב בביצוע בדיקות מסוג זה. לצד זאת, מאחר שמדובר בבדיקה פולשנית, עדיין קיים סיכון לסיבוכים ותופעות לוואי – אך אלה נחשבים נדירים. התופעות האפשריות כוללות בין היתר דימום קל (וזמני), זיהום, נקב במעי ודלקת הלבלב (נדיר במיוחד). אם אתם מרגישים תסמינים חריגים לאחר הבדיקה, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי.

ד״ר אולגה ברקאי היא מומחית לגסטרואנטרולוגיה בעלת התמחות מיוחדת בתחום אנדוסקופיה מתקדמת, לרבות EUS. למידע נוסף על הבדיקה ותיאום תור התקשרו למספר בעמוד יצירת קשר.

תפריט